May 19 / EduWeb

TikTok sau entertainment în E-learning

În ziua de azi entertainmentul a devenit sinonim cu social media, sau cel puțin este furnizat aproape exclusiv via platforme de socializare.

Iar una dintre cele mai noi și populare platforme social media este TikTok, despre care vom vorbi în principal, pentru că Youtube-ul nu mai e un secret pentru nimeni în ceea ce privește posibilitățile educaționale.

De ce vorbim despre TikTok?

Am observat că este un trend care a început să cocheteze cu e-learningul. Din ce în ce mai mulți specialiști abordează integrarea factorului de social media (în special aplicațiile foarte populare) în e-learning. Este oare o variantă de luat în calcul pentru instructori?

  • Dintr-un punct de vedere, da: Formatul este unul potrivit pentru a livra conținut original, relevant și mai ales entertaining, iar social learningul este vital.

  • Din toate celelate, nu: Informația circulă repede, dar destul de haotic, mai ales că scopul aplicației este de a democratiza informația, pe când un instructor urmărește exact contrariul, adică să țină informația prețioasă pentru angajații companiei și mai ales să organizeze conținutul, deci nu prea se poate face e-training eficient fără o platformă de e-learning.

Scopul articolului nu e nici de a demonta mituri, nici de a răspândi trenduri de dragul de a scrie despre ele, ci de a informa cât, cum și în ce măsură poate fi valorificată această alternativă.

Deci ce legătură ar putea avea TikTok cu e-learningul? La prima vedere, pare că s-ar situa la poli opuși cele 2 lucruri, dar există o mică punte de legătură între entertainment și educație pe care instructorii o pot specula. Rămâne de văzut dacă se pot și baza pe ea.

Am vorbit recent despre Generația Z, despre tinerii care au acum 23, 24, 25 de ani și care se pregătesc să intre pe piața muncii. Aceștia schimbă un pic paradigma de învățare și, odată cu ea, metodele de instruire. Cum spuneam, e nevoie de un training online ultra-relevant și foarte divers, în care fiecare tânăr angajat să-și regăsească interesul.

Printre altele, s-a constatat că Generația Z în mod special folosește tehnologia și social media într-un mod mai adecvat și mai relevant chiar și decât Milenalii, știind mult mai bine să extragă informații folositoare și să profite de conținutul de calitate de pe internet.

Devenind rapid un pilon al social media (momentan preferatul Generației Z, mai mult de jumătate dintre useri având între 16 și 24 de ani), TikTok a devenit un punct de interes și o ustensilă foarte versatilă pentru branduri și creatori.

A căpătat popularitate datorită conținutului nefiltrat, incredibil de scurt și de captivant. Acest format, la pachet cu avantajele enumerate, a lăsat loc pentru inițiative legate inclusiv de educație și dezvoltare.

Cum este folosit TikTok cu scopul învățării?

1. Hashtaguri dedicate educației

Hashtagul #LearnOnTikTok are în prezent 63.3 miliarde de vizualizări, dar conținutul variază random de la un domeniu la altul. Curiozități despre neuroștiință, sfaturi despre cum să verifici o mașină second-hand, doar că sunt toate în același loc și la grămadă.

2. Conturi dedicate educației

Există conturi care se axează pe un conținut mai omogen. Contul #EduTok (368.1 K followers) merge pe ideea de mentorship și prezintă fragmente de la conferințe TedTalk sau videouri cu impact inspirațional.

Conturile cu scop educațional trebuie să se integreze în grila și formatul TikTok, ceea ce face lucrurile mai interesante, dar nu toate domeniile de activitate merg eficient pe acest stil.

3. Parteneriate cu instituții educaționale

Conținutul creat prin parteneriate este un bun exemplu de cum se face e-learning pe TikTok. Videourile scurte și la obiect care acoperă o varietate de subiecte și educă populația în ceea ce privește chestiunile de actualitate sunt de luat în seamă.

De ce TikTok nu merge în instruirea angajaților?

Una e să creezi conținut care să circule la nivel global, alta să te adresezi unui grup restrâns de oameni, încercând să le livrezi informații prețioase. Una e democratizarea informației și educarea maselor, alta e expertiza și obiectivul specific de învățare.

Instruirea și dezvoltarea angajaților este un proces care necesită o structură bine pusă la punct și o informație bine documentată. Este responsabilitatea instructorului să se asigure că mediul de învățare este sigur, securizat și privat.

Ceea ce contrazice principiile aplicației. Un cont privat, pe lângă faptul că nu asigură securizarea informației, își pierde valoarea de socializare și apartenența la o comunitate de învățare largă.

În final, ceea ce face imposibilă instruirea angajaților pe TikTok este setup-ul non-cronologic. Asta complică lucrurile și denaturează conținutul. Clipurile apar algoritmic și nu poți vedea cu ușurință data postării fiecăruia. Deci complică lucrurile pentru e-learning.
Într-adevăr, poate fi o metodă degajată și prietenoasă e să le strecori angajaților mici informații sau conținut extra când se recreează, dar mai mult lucruri care ”au legătură” cu domeniul lor decât materiale esențiale propriu-zise.

Și oricât ar părea de simplist, e greu să faci conținut educațional pe TikTok. De ce? Pentru că în câteva secunde trebuie să înghesui toată informația necesară, iar pe lângă asta să păstrezi și specificitatea aplicației, adică entertainmentul oferit de muzică, filtre și efecte vizuale. În fond, lumea intră pe TikTok pentru conținut de TikTok, altfel s-ar uita la un tutorial.

Cu toate acestea, aplicația poate fi, într-adevăr, utilă în e-learning. Dar nu pentru a instrui echipe sau pentru a dezvolta skilluri în mod rapid și productiv. Ci individual, pentru o dezvoltare premergătoare perioadei de training, pentru a afla diverse lucruri sau pentru a găsi oameni cu pasiuni comune.

Metoda sigură: o platformă de e-learning

O platformă profesionistă de e-learning vine în ajutorul companiilor și a firmelor de formare profesională cu un LMS (Learning Management System) pentru toate tipurile de instruire de care poți avea nevoie: instruirea (de la distanță) a angajaților, a partenerilor, instruire inițială, training în vânzări, marketing, relații cu clienții etc.

Dacă te interesează crearea unui curs online, platforma de e-learning îți pune la dispoziție o trusă de instrumente precum: documente de tip pdf, doc, excel, prezentare powerpoint, video realizat de lector sau video integrat din alte platforme.
De asemenea, te poate ajuta cu filmarea cursului tău în studio, pe lângă alte avantaje de editare, creare animație 2D sau scenariu de storytelling, toate pentru un training personalizat și autentic.

O platformă educațională bună dispune de funcții avansate, printre care posibilitatea utilizării unor statistici privind monitorizarea activității cursanților, evaluarea acestora pe parcurs sau la final, inclusiv o diplomă de absolvire personalizată pentru a încununa efortul depus.

Concluzii

TikTokul nu este neapărat cea mai potrivită ustensilă online pe care să îți centrezi strategia de training, dar cu siguranță te poate inspira ca metodă.

Dar dacă ajungem la conlcuziile acestea, atunci de ce am mai vorbit despre TikTok de la bun început? De ce am deschis discuția și am scris un articol întreg pe tema asta?

  • Pentru că e o gură de aer proaspăt, de ”aer educativ” aș putea spune, dat fiind că în ziua de azi informația circulă în aer și e prinsă din zbor.

  • Pentru că livrează curiozități, tips & tricks, dezvoltare personală, sau chestiuni de interes pentru fiecare, dar și pentru că poți găsi oameni interesați de aceleași lucruri.

  • Pentru că, așa cum am zis, îți poate inspira strategia de instruire. Principiul este bun. Învățăm constant, în doze mici. Și pentru că TikTok are un format exemplar ce reprezintă un mare AȘA DA în materie de microlearning.

  • Pentru că mobile learning, up-to-date video content și peer learning (adică a învăța unul de la celălalt în lanț) sunt niște ingrediente care ajută procesul de învățare prin relevanță, entertainment, autenticitate și specificitate.