May 17 / EduWeb

E-Training pentru Generația Z

Generația Z este definită ca fiind generația născută după 1996. Asta înseamnă că cei mai în vârstă dintre ”Gen Zers” au acum 23, 24, 25 de ani și sunt la un pas de a intra pe piața muncii.

Sunt însă, foarte diferiți față de generațiile de dinainte, chiar și de ”vecinii” lor Mileniali (născuți între 1981 și 1996), așa cum vom vedea și în viitoarele comparații. Discutăm în acest articol numai despre nativii digitali, cu câteva paralele între cele 2 generații, pentru că ele sunt forța de muncă a viitorului.

Cum spuneam, în training și mai ales în e-training, nevoile Generației Z sunt mai mari, iar așteptările lor în ceea ce privește dezvoltarea profesională și cariera sunt foarte diverse.

Este foarte posibil ca tinerii care au acum până în 25 de anisă îți dea peste cap vechile metode, care încă funcționează la cei care au acum în jur de 30 de ani. Dacă ești manager într-o companie, probabil că acum este timpul să te pregătești pentru noua generație de angajați.

Angajatorii și trainerii Generației Z vor avea nevoie de niște abordări cu totul noi și de un ”modus operandi” complet diferit. Un mod de lucru care să le satisfacă așteptările și să corespundă cu viziunea lor.

Prin ce se deosebește Generația Z

Există 2 lucruri în ADN-ul Generației Z: diversitatea și tehnologia.

1. Diversitatea

Este de departe cea mai diversă generație. Ce-i drept, în România, nu există neapărat o diversitate culturală accentuată. Nu putem spunecă diversitatea rasială și etnică acaparează piața noastră, însă diversitatea individuală și diferențele de personalitate o fac din plin.

Cu toate acestea, apetența și înclinația lor spre diversitate este la fel de mare. Membrii Generației Z învață mult mai bine prin social learning decât generațiile anterioare. Mai ales prin social learning global, prin mici schimburi de experiențe online, prin aderarea la o comunitate care nu e restrânsă la limba maternă sau la mediul lor cultural.

Asta se datorează faptului că s-au dezvoltat în plină epocă a rețelelor de socializare și granițele culturale nu mai reprezintă niciun mister pentru ei, dar asta vom vorbi la punctul următor.

Tot legat de diversitate, însă, apare o schimbare la instruirea în ceea ce privește cultura companiei. Pregătește-te pentru timpurile în care Generația Z vor fi nucleul companiei tale. Știm cu toții cât de important e să existe o ”company culture”.

Pentru a obține acest lucru, e nevoie de o cultură susținută a învățării și de un tip de training al echipelor de lucru, exact ca și până acum, numai că nevesită o atenție deosebită la preferințele și la valorile fiecărui individ în parte.

2. Tehnologia

Generația Z nu a trăit deloc în lumea fără internet. Trebuie să fim conștienți că nu au memoria lumii dinaintea smartphone-ului. Sunt nativi digitali puri, spre deosebire de Mileniali, care și ei sunt nativi digital, dar pot înțelege practicile sau chiar aversiunea față de tehnologie a celor dinaintea lor. ”Gen Zers” nu concep o lume în afara tehnologiei.

Doar că fiind parte integrată a vieții lor, nici nu mai sunt fascinați de tehnologie. Pentru ei nu e viitorul, ci prezentul. O iau ca atare, spre deosebire chiar și de Mileniali, care de cele mai multe o văd ca pe o salvare și încă o percep ca pe o evoluție colosală, după ce majoritatea s-au confruntat când erau mici cu mentalitatea unor profesori ce respingeau orice tehnologie, iar elevii nu erau lăsați să facă nici măcar un calcul foarte complicat cu calculatorul.

Cei din Generația Z se așteaptă ca tehnologia să își facă treaba și se enervează repede dacă un software e nefuncțional sau învechit pentru cerințele lor, astfel că vor fi nemulțumiți din start de un training care folosește un program sau o aplicație depășită.

Milenialii nu sunt atât de pretențioși când vine vorba de tehnologie, ceea ce face trainigul mai ușor pentru ei. În schimb, când lucrezi cu Generația Z nu trebuie să mai investești atât în tech-training. E de ajuns un suport minim care să îi invețe să facă tranziția de la un soft la altul.

Deși sunt puri nativi digitali, prețuiesc contacul uman, mai ales pe cel față în față. Sunt de multe ori mai sociabili decât Milenaialii. Astfel, trebuie implementat un training care să incorporeze ultimele tehnologii și inovații, dar să creeze și un ambient în care să se regăsească.

Și nu în ultimul rând, vorbim despre generația care se descurcă singură. Membrii Z știu nu numai să pună întrebări, dar și să găsească răspunsuri. Știu să caute și să se orienteze.

Astfel, dacă nu le oferi o informație captivantă, eficientă, și-o vor procura singuri de altundeva și își vor pierde implicarea în programul tău de training / e-training. Îi poți atrage numai printr-un conținut unic, original și personalizat la care nu au acces în altă parte.

Impasul Generației Z

Întreaga pandemie de COVID-19 e un factor care a schimbat oarecum peisajul, mai ales pentru cei care se pregătesc să intre în curând în câmpul muncii. De ce mai ales pentru ei?

După ce Milenialii s-au confruntat cu o criză economică, noua generație practic stătea la rând să ”moștenească” o economie puternică cu o rată de șomaj mai scăzută ca niciodată.

În pregătirea lor (studii superioare, cursuri online), au analizat piața și au făcut practică într-un mediu cu mult mai multe oportunități decât pot beneficia în 2021. Au crescut și s-au pregătit pentru anumit stil de viață, iar acum au acest impediment care vine la pachet cu anumite incertitudini legate de viitor.

Cum trecem de acest impas?

Aici intervin e-learningul și e-trainingul de calitate. Acestea trebuie să suplinească oportunitățile de care în mod normal ar fi beneficiat membrii Generației Z încă de la primele zile la primul lor job. Trebuie să suplinească atenția care li se oferea înainte și timpul investit în dezvoltarea lor profesională.

În ceea ce privește adaptarea Generației Z, trebuie să avem în vedere cele mai eficiente și captivante forme de învățare. Pentru Generația Z e nevoie de soluții tot de ultimă generație:

1. Cross-training

”Gen Zers” nu mai sunt niște profiluri care trebuie să coincidă 100% cu profilul lor. Sunt mai mult decât ce scrie în ”bio” și nu se limitează la descrierea jobului. Gândește-te, ei prelucrează informația mult mai repede și sunt de mici conștienți că se pregătesc pentru niște joburi care poate nici nu există încă.

Cross-training înseamnă să-ți extinzi aptitudinile dincolo de expertiza ta propriu-zisă. Să acumulezi o varietate de skilluri care să te treacă puntea ușor de la un domeniu la altul.

Un astfel de program divers conferă flexibilitate largă, integrare instantanee, viziune de ansamblu mult mai bună, evoluție / promovare mai rapidă și un viitor mai sigur cu mai multe skilluri ”la activ”.

2. Conținut video pe social-media

Instagram. Vizual. Youtube. Vizual. TikTok. Vizual. Un studiu arată că în America un elev se uită la 68 de filmulețe în medie pe zi. Videourile sunt strict necesare pentru instruire online.

Cu toate astea, nu prea ai control în ceea ce privește conținutul, pentru că scopul aplicațiilor e democratizarea informației, nu crearea unei platforme private, dar nu scăpa ocazia să le livrezi conținut relevant, brutal de scurt și direct la obiect.

În schimb, contentul de pe Youtube e mai ușor de manevrat. Îl poți folosi pentru videouri ceva mai lungi, tip tutorial de 2-5 minute, creat sau distribuit de tine.

Generația Z apreciază conținutul de calitate, ba mai mult, îi obosește să vadă ceva ce au mai văzut de 100 de ori, și crede-i că au mai văzut de 100 ori. Au capacitatea de a nu le scăpa nimic, și asta chiar fără să fie dependenți de social media.
Nu uita: conținut original, personalizat, de preferat cu o animație catchy și storytelling bun.

3. Conținut mobil imersiv

Conținut mobil se traduce prin conținut mereu la îndemână. Mereu. Chiar și când nu ești conștient de el, fiindcă tinerii de până în 25 de ani învață foarte mult subconștient.

Conținut mobil mai înseamnă și strategie de micro-learning, cum e și cazul de mai sus. Adică pastile de învățare livrate prin social-media, strategii interactive și obiective scurte. Cheia e să fie relevante, fără surplus, și cu un design clar care să le fie de ajutor.

Ține-i mereu în priză! Încearcă mobile-gaming pentru a crea quiz-uri spontane, provocări, sau poate un escape-room 2D prin care să găsească o soluție. La fel de bune sunt și simulările pentru desfășurarea taskurilor.

Concluzii

Totul se rezumă la ceea ce numim active learning. Socializare, joc, scenarii ramificate și mai ales conținut personalizat care li se adresează direct, ținând cont de personalitatea sau chiar de persoana angajatului, nu doar de profilul care se încadrează într-o descriere de job.