Jun 28 / EduWeb

Greșeli comune în E-learning – partea 2

În prima parte a articolului am atenționat instructorii și profesorii despre lungimea exagerată a cursului, lipsa unui impact real, lipsa interactivității, structura liniară și monotonă, dar am tras un semnal de alarmă și asupra problemelor tehnice care pot apărea.

EduWeb continuă lista greșelilor des-întâlnite în e-learning și vine cu încă 5 exemple, la pachet cu soluții pentru fiecare dintre ele. 

6. Abundență de text

Una dintre cele mai frecvente greșeli în conceperea unui curs online este simpla arhivare a întregii informații în format text. Lumea NU mai vrea manuale și prezentări, e sătulă să stea să filtreze informația utilă și practică, când aceasta ar trebui să fie deja strecurată pentru ea.

E-learningul este tocmai un fel de evadare de la acest tip tradițional și crâncen de învățare, așa că e păcat să abuzăm de text doar fiindcă ”e mai mare bătaie de cap” să concepem un design captivant și o structură limpede care să ghideze de la sine.

Textul este și el foarte important, ba chiar fundamental, dar excesul acestui format poate duce la o experiență anostă, plictisitoare și insuficientă. Dacă ești un profesor care abia face tranziția în online, nu uita că există echipe de specialiști care te pot ajuta cu:

- Concept scenariu
- Suport de curs
- Design inovativ
- Animații 2D
- Filmare parte teoretică
- Filmare parte practică
- Editare video

Soluții practice:
  • Ține cont de piramida lui Maslow și îmbină cititul cu audio-vizualul.
  • Include multimedia: elemente vizuale precum diagrame sau grafice care să explice concepte, să pună în evidență noțiuni-cheie și să rezume informația la schemă.
  • Setează-ți niște principii grafice: variază prezentarea text folosind spațiere care să aerisească, highlighturi optime și contrast cromatic corespunzător 

7. Supraîncărcare vizuală

Pe cât de nociv este să te bazezi numai pe text, pe atât de problematică e abundența componentelor vizuale. Deși imaginea este incredibil de importantă, trebuie să-i știm exact rolul și funcția.

În loc să țină trează atenția cursanților, supraîncărcarea vizuală poate distrage de la ceea ce este esențial. Sau poate cursanții sunt captivați pe moment, dar la sfârșit realizează că nu au reținut prea multe din cauza orientării greoaie printre imagini și apar nemulțumirile.

În plus, cursul devine mult mai greu de navigat fără un design simplu și intuitiv. Graficele, animațiile și videorile au rolul de a clarifica, rezuma și prezenta cât mai succint o situație realistă. Acestea trebuie să intervină la momentul oportun și să lege informațiile.

Soluții practice:
  • Întreabă-te în permanență la ce servește fiecare imagine: nu pune imagini doar de dragul de a le pune, ci întreabă-te care e scopul lor exact, altfel vor induce în eroare.
  • Există și o monotonie a imaginii: în mod normal, imaginea are funcția de a trezi atenția și interesul, de a întreține ritmul, iar supraîncărcarea vizuală face imposibil acest lucru.
  • Menține un stil consistent: stilul unic conferă cursului o anumită personalitate, pe când suprapunerea de stiluri poate face cursul să arate neprofesionist. 

8. Material demodat / învechit

Piața e în continuă schimbare, nevoile oamenilor sunt în continuă schimbare, prin urmare conținutul de e-learning trebuie să fie și el în continuă schimbare, adaptat și updatat constant.

 Când un curs rămâne de domeniul trecutului, apar 2 probleme:
- Fie este total inutil ca informație, fiindcă deja se cere altceva;
- Fie încă este util, dar prezentarea e arhaică și neinteresantă;
O problemă și mai mare este atunci când trainingul în cadrul unei organizații este învechit, pentru că asta înseamnă automat că rezultatele nu vor fi cele așteptate.

Soluții practice:
  • Updatează materialul: vino mereu cu soluții actuale la probleme actuale.
  • Modernizează estetica: simplul design îi poate face pe cursanți să judece dacă un curs este demodat sau – ai grijă să fii în pas cu estetica noi generații.
  • Reciclează conținutul vechi: dacă poți extrage informație relevantă chiar și dintr-un curs vechi, nu trebuie să te descotorosești de ea - dă-i o altă formă și folosește-o.  

9. Cursanții nu sunt conștienți de existența cursului 

Awareness-ul sau conștientizarea este o etapă foarte importantă în procesul de e-learning, o etapă care trebuie să încuneze efortul tău și să îl vândă.

Degeaba investești resurse, degeaba ai conceput cel mai fascinant și util curs dacă audiența nu e conștientă sau nu li se creează nevoia unui astfel de curs, și nu sunt conștienți nici de de existența soluției, adică a cursului în sine.

Soluții practice:

  • Campanie de marketing: dacă lucrezi cu o platforma de e-learning, optează pentru un clip de promovare făcut de specialiștii echipei special pentru social media.
  • Publicarea cursului într-un magazin de cursuri online: un astfel de magazin îți oferă o vizibilitate mult mai mare și te poți asocia cu brandul lui. 

10. Învățarea într-un mediu izolat 

Izolarea cursanților, atât unii de alții, cât și a lor de profesor, poate scădea încrederea și poate duce la nerezolvarea problemelor spontane.

Chiar și acum, când ”noul normal” este mediul online, trebuie să existe anumite acțiuni live și comunicare directă cu profesorul, precum și interacțiune între cursanți. Cum facem asta?

Soluții practice:

  • Implementarea social learning: forumuri, social media și grupuri de chat unde cursanții să poată discuta despre curs, să se ajute între ei și să-și cunoasă unii altora experiențele.
  • Webinarii cu comentarii active: clasele virtuale sunt foarte bune pentru comunicarea mai dinamică între lector și audiență.