Dec 11

Setează cursului tău un obiectiv SMART

Un modul de e-learning este, în câteva cuvinte, un un curs online al cărui conținut e menit să antreneze un anumit skill sau o anumită direcție de dezvoltare.

Modulele de training pot fi prezentate sub forma unor tutoriale video, quiz-uri sau evaluări, conspecte sau suporturi de curs, interacțiuni point and click, demonstrații sau chiar animații cu storytelling.

Eventual, poate fi integrat într-un Learning Management Sytem (LMS) care integrează aceste tactici de training într-un program de învățare virtuală, dar oferă și alte benificii, precum urcarea video-conferințelor sau monitorizarea procesului de învățare.

Iată cum să creezi un modul de e-learning pentru angajați în 5 pași:

1. Definește problema:

În primă instanță, stabilește problema pe care urmează să o adresezi. Unde mai poate fi adăugat un plus? De exemplu, consideri că angenții de vânzări au nevoie de un training mai performant care să le ridice nivelul de comunicare? Sau departamentul de IT trebuie să adopte o tehnologie cu care nu a mai lucrat? Orice problemă de business își are soluția în înțelegerea foarte exactă a problemei și ce impact are aceasta asupra performanței propriu-zise.

2. Setează un obiectiv SMART:

Obiectivul training-ului reflectă întotdeauna finalitatea și rațiunea procesului de a parcurge niște pași. El setează importanța taskurilor și influențează modul de lucru, implicarea și înțelegerea etapelor, mai ales dacă unele dintre ele sunt abstracte și au nevoie de context pentru a traduce o realitate.

Acronimul SMART reprezintă punctele-cheie pe care trebuie să le ai în vederea pentru a seta un obiectiv pertinent și încrezător:

Specific: obiectivul trebuie să fie simplu și bine definit, el trebuie să ofere sens și să integreze până și cele mai mici activități in the big picture;

Măsurabil: obiectivul trebuie să fie cuantificabil: cât timp îți ia să îl atingi dacă urmezi toți pașii, cât durează efectul său, dacă este obiectiv pe termen lung, mediu, sau scurt; de asemenea, trebuie să fie de așa natură încât angajatul să utilizeze noile cunoștințe în mod regulat de la momentul îndeplinirii lui;

Accesibil: obiectivul trebuie să fie „vizibil”, adică să știi exact ce etape trebuie să parcurgi pentru a-l atinge, iar angajatul trebuie să aibă parte de un modul de e-learning din care să poată accesa și îndeplini task-urile pentru a ajunge la punctul dorit;

Relevant: obiectivul trebuie să aibă continuitate în acțiune, el trebuie să fie înțeles ca mecanism de productivitate; trebuie să fie concret și să dea sens; la ce ajută să învățăm asta, ce foloase tragem de aici?

în Termen: obiectul trebuie să fie, bineînțeles, realizabil în timp util, prezentat ca fiind foarte aproape și ușor de atins, pentru a nu descuraja angajatul;

3. Plănuiește și dezvoltă tipul potrivit de modul:

Avem aici câteva exemple de tipuri de curs potrivite pentru activitățile pe care le valorifică:

  • Dacă modulul de e-learning se adresează integrării în companie, înțelegerii strategiei și adaptării la metodele propuse, atunci se potrivește o evaluare introductivă care să determine o ierarhie a promovării, care să identifice carențele, plus un e-course informativ care să livreze cunoștințele standard, să dezvolte skill-urile fundamentale și să ofere o imagine de ansamblu asupra produsului;

  • Dacă urmărești să ajuți angajații în ceea ce privește procedurile și politica de how to a organizației, atunci un e-book instrucțional pe un ton colocvial și prietenos sau un FAQ (secțiune-forum de întrebări și răspunsuri) sunt potrivite în acest sens;

  • Dacă intenționezi să ridici cunoștințele angajaților asupra produsului propriu-zis, modulul ar avea nevoie și de o serie de lecții video și screencast, în care instructorul explică natura produsului, modul de operare și desfășoară acțiuni demonstrative;

  • Dacă echipa de IT trece la un nou software, cea mai potrvită variantă de training este video-tutorialul în care instructorul doar înregistrează ecranul device-ului său, cu explicații pe fundal, tutorial organizat după metoda microlearning, ceea ce înseamnă că învățăm doar strictul necesar când avem nevoie;

  • Dacă scopul modulului e să antreneze echipele de vânzări și de suport tehnic, încorporează simulări de dialog (point-and-click dacă se poate) care să redea situații reale, conversații plauzibile între clienți și reprezentanții firmei, plus strategii de captare a atenției și control al discursului;

4. Revizuiește cursul în acord cu feedback-ul

După primul draft al modulului de e-learning, experți, pedagogi, designeri instrucționali, colegi sau angajați cu care lucrezi de mai mult timp vor testa modulul și vei primi un feedback, care la început s-ar putea să fie substanțial, așa că elimină din start toate informațiile care se repetă.

După ce ai ajustat modulul în funcție de sfaturi, procesul mai poate fi repetat încă o dată. Astfel, de la prima varianta (alpha), treci la o versiune îmbunătățită (beta), urmând ca după o ultimă revizuire să deții versiunea finală (gold). Acest protocol elimina aproape orice aspect negativ.

5. Testează modulul și lansează-l în forma finală

Testarea este întrucâtva diferită de cererea feedback-ului. Testarea modului se face prin alegerea unei audiențe care constă într-un mic grup din interiorul companiei, iar aici, spre deosebire de feedback, modulul trebuie să ajungă la oameni fără experiență în domeniu, angajați care au cunoștințe limitate despre subiectul în cauză. Astfel vei putea estima cu adevărat eficiența cursului și schimbarea produsă. În cele din urmă, analizează rezultatele și lansează versiunea oficială.