May 26 / EduWeb

Întrebări frecvente în E-learning - partea 2

În prima parte a FAQ-ului despre e-learning am discutat 3 intrigi fundamentale:

1. La ce folosește mai exact o platformă e-learning?
2. Training ghidat de instructor sau în ritm propriu?
3. Cum poți obține implicarea cursanților în online?

În continuare, am cules de pe internet, de pe forumuri specializate și diverse grupuri ale comunităților alte întrebări esențiale, adresate frecvent, care te pot ajuta de-a lungul demersului tău sau care îți pot oferi o nouă perspectivă. 

4. Cum poți transforma e-learningul într-o afacere? 

E-learningul generează venituri în diferite moduri:

Training → Creșterea performanței → Creșterea vânzărilor

Dacă e vorba de trainingul angajaților, al partenerilor etc, instruirea generează venituri prin creșterea performanței și, implicit, a capacității și a strategiei de a vinde produsul sau serviciile.
Trainingul printr-o platformă specializată de e-learning este o investiție care implică niște cheltuieli inițiale, dar care îți crește substanțial veniturile odată ce cunoștințele transmise încep să fie puse în practică.
Cursuri online → Vânzări → Recomandări → Creearea unei comunități

Dacă ai un material cu incredibil potențial didactic sau un plan de învățare, poți pune cursul pe o platformă de educație online, unde poți opta pentru următoarele servicii:

• marketarea cursului printr-un clip de promovare, filmarea și editarea profesionistă, design instrucțional, animații 2D, idei de scenariu, suport de curs etc, totul pentru a valorifica la maximum competențele tale pedagogice și a atrage cursanți.

Apoi, procesul duce automat spre creșterea audienției și totodată ridicarea statutului tău de lector. Capeți autoritate în branșa ta și asta nu poate însemna decât stabilizarea afacerii, atingerea obiectivelor și, în scurt timp, venit pasiv. 

5. Trainingul angajaților ar trebui să fie obligatoriu sau opțional? 

Este una dintre cele mai discutate subiecte, dar și unul dintre cele mai discutabile, pentru că fericirea sau starea de bine a angajatulu în timpul lucrului nu e cuantificabilă, chiar dacă productivitatea este calculabilă.

Din fericire, statisticile aproape anulează această dilemă, întrucât peste 70% dintre angajați și-au exprimat dorința de a fi instruiți sub forma e-learningului și de a le fi livrat conținut eficient. Dintre aceștia, jumătate chiar refuză un job dacă nu primesc un conținut prin care să poată crește, pentru că sesizează și o oportunitate de dezvoltare, nu numai un instrument de producție. Și dintre aceștia, circa 10% declară că ar vrea chiar să dispună de cross-training, adică instruirea să nu se limiteze doar la ceea ce urmează să pună în practică.  

Aceștia din urmă vor să înțeleagă mai bine imaginea de ansamblu studiind pe cât posibil și modul de lucru al celorlalte departamente și învățând skilluri adiacente.


Cei aproape 30% care nu se încadrează în tabelul de mai sus nu sunt convinși că este jobul potrivit pentru ei și nu vor să investească prea multă energie până nu se conving de contrariu. Sau refuză pentru că sunt deja experimentați și nu consideră că e nevoie.

Totuși, trainingul în cadrul unei companii conferă o structură solidă prin LMS, formează cultura comaniei, se asigură că nu există lipsuri care nu să fie adresate și monitorizează evoluția fiecăruia. În plus, incorporează mai multe tipuri de training necesare, cum ar fi instruirea de conformitate, care este o necesitate.

Pentru ca angajații să fie mulțumiți trebuie să le oferi un conținut original și personalizat, altfel vor prefera un training alternativ, adică să fie autodidacți și să-și culeagă singuri materialele.

Ca o concluzie, trainingul obligatoriu cel puțin în ceea ce privește dezvoltarea unui skill specific este atât necesar, cât și dorit de majoritatea angajaților. Pe lângă asta, poți oferi și un conținut suplimentar care să fie opțional, iar angajații să-și aleagă un subiect de interes pe care vor să-l dezvolte concomitent. 

6. Cum ne dăm seamă dacă un program de învățare este eficient? 

Cum ne dăm seama dacă un program de învățare dă roade și dacă merită să-l continuăm sau să regândim întregul proces de training? Este o întrebare pe care și-o pun instructorii al căror program e menit ă ajute la îndeplinirea obiectivelor unei organizații.

Sunt câteva unități de măsură printr-un care un LMS (Learning Management System) te ajută să vezi dacă programul de învățare merge în direcția dorită: 

  • Frecvența participării, mai ales în conferințe live
  • Rata de absolvire a programului / cursului online
  • Timpul de absolvire, comparativ la media estimată inițial
  • Promovarea evaluărilor, pentru a vedea dacă trebuie simplificat sau nu conținutul
  • Punctele și scorurile, pentru a identifica skillurile lipsă și rata memorării
  • Implicarea cursantului și activitatea lui directă
  • Feedbackul din sondajele LMS-ului

7. E mai bine ca angajații să-și folosească propriile device-uri pentru training sau să le fie furnizată întreaga aparatură? 

Și aici, depinde de context. Să luăm pe rând fiecare variantă. Beneficiile utilizării exclusive a aparaturii corporate sunt următoarele:

  • Ești asigurat că trainingul, incluzând datele confidențiale ale companiei, se desfășoară într-un mediu sigur și securizat.
  • Cursanții mai puțin pricepuți în ale tehnologiei nu mai au nicio grijă, orice software necesar este instalat în prealabil.
  • Știi deja care este echipamentul necesar, deci angajații nu pot rămâne în urmă din cauza unui laptop neperformant sau chiar să-și piardă progresul în urma unui crash.
  • Rata de participare, atenția și implicarea cresc considerabil, pentru că nu există lucruri care să te distragă, cum pot exista pe un laptop personal.

Totuși, există niște cheltuieli pentru a furniza toate aceste lucruri și a desfășura trainingul pe device-urile asociate exclusiv locului de muncă.

Deși este opțiunea optimă pentru instruirea corporate, nu este întotdeauna soluția ideală pentru cei care nu lucrează mereu cu un birou în față sau pentru cei care lucrează numai de acasă.

  • Introducerea instruirii pe device-urile personale are și ea avantajele ei:
  • Angajații au mai multe flexibilitate și mobilitate (mai ales dacă studiază și mobile), ceea ce înseamnă că pot învață și în timp ce mănâncă sau desfășoară activități de zi cu zi.
  • Angajații pot învăța și în afara programului de muncă, în cazul în care sunt fie foarte matinali, fie păsări de noapte.
  • Cheltuieli reduse drastic, din moment ce nu mai cumperi aparatura necesară.
  • Angajații au percepția creșterii personale și a dezvoltării voluntare, nu a obligativității în cadrul unei organizații. 

8. Care sunt beneficiile învățării cu aspect de joc? 

Un concept care a luat cu asalt e-learningul este acela de gamification, adică atribuirea punctelor, a scorurilor sau a topurilor într-o anume activitate. O competiție amicală stimulează învățarea și antrenează cursantul și aduce următoarele beneficii:

  • Productivitate crescută și obiective atinse
  • Fericire la locul de muncă și mulțumire de sine
  • Spirit competitiv și abilități de comunicare
  • O dovadă al realizării prin diplome, insigne și level up
  • Memorarea eficientă a informațiilor esențiale

În cazul memorării și a prospețimii minții, aspectul de joc este foarte important. Este mult mai ușor să înveți și să îți dezvolți skillurile cu ajutorul unor quizuri sau joculețe mici de tipul point and click sau escape room 2D.

În fond, jocul este practica activității de zi cu zi, numai că fără responsabilitatea consecințelor, ceea ce toți cursanții își doresc: să-și estimeze valoarea cât mai rapid, dar deocamdată fără repercusiuni.