EduWeb

Întrebări frecvente în E-learning - partea 1

Și universul e-learning, exact ca orice alt univers, este în continuă expansiune și dezvoltare. Din fericire, pe acesta îl putem înțelege, anticipa și duce în direcția dorită. Ba chiar monetiza și face o carieră frumoasă din el. Sau consuma și construi o carieră frumoasă cu ajutorul lui.

Noi tehnologii, informații de ultimă oră, trenduri populare, metodică și pedagogie bine puse la punct, plus o pandemie globală care afectează tot ceea ce facem și de unde facem... toate aceste ingrediente contribuie la creșterea, avansarea și conturarea e-learningului în viețile noastre.

Este un fenomen fascinant care, pe măsură ce se dezvoltă, facilitează învățarea și face lucrurile mai ușoare pentru cursanți, dar pentru asta instructorii trebuie să nu se blazeze și să țină pasul cu noile trenduri și practici.

De aceea EduWeb a pregătit un set de FAQ (întrebări frecvent adresate), pentru a clarifica și ușura demersul profesorilor din mediul online, pentru a face ordine în desișul de informații și pentru a reuși fără bătăi de cap să livreze cel mai bun material cursanților.

Am strâns întrebările care vizează atât curiozităție, cât și îndoielile pe care le poate avea cineva legate de câmpul de învățământ online. Așa că îmbarcați-vă și, dacă răspunsurile vă ajută la drum lung, dați un bookmark pentru a putea reveni când aveți nevoie. 

1. La ce folosește mai exact o platforma e-learning

Cursul online sau programul de training capătă o structură stabilă, simplu de folosit pentru toată lumea, și cu un design care face organizarea foarte ușoară.

O platformă de e-learning modernă vine în ajutorul companiilor cu un sistem de gestionare a învățării eficient pentru toate tipurile de instruire necesare. Un LMS personalizat pentru fiecare organizațiie care integrează și organizează în același spațiu online:

O platformă de e-learning dispune și de SCORM (Shareable Content Object Reference Model), ceea ce ajută la urmărirea parcursului cursanților pentru a îmbunătăți mereu experiența. Monitorizarea și segmentarea cursanților este foarte ușoară și oferă claritate instructorului.

Alt lucru esențial pentru care merită să apelezi la o platformă de e-learning este că îți oferă anumite servicii de perfecționare a conținutului și de design instrucțional. O platformă bună dispune de un calculator de estimare cost pentru a-ți calcula ușor serviciile pe care să le soliciți pentru cursul tău online: 

  • Concept scenariu
  • Editare video
  • Filmare parte teoretică
  • Filmare parte practică
  • Înregistrare voce
  • Animație 2D
  • Clip de promovare
  • Suport de curs 

2. Training ghidat de instructor sau în ritm propriu? 

Una dintre cele mai comune întrebări este dacă companiile ar trebuie să investească într-un program de training autorizat de un instructor sau să lase angajații să deprindă singuri și în ritm propriu practicile necesare, fără să impună o durată anume.

În primul rând, depinde de capacitățile, de numărul de angajați și de obiectivele imediate ale companiei. Un business la început de drum cu un număr mic de angajați va alege un training self-paced, lejer, fără un instructor. O întreprindere mijlocie sau de proporții nu. De ce?

În ritm propriu: Pentru că este mai flexibil și mai puțin costisitor. Și este mai ușor să-ți instruiești angajații dacă sunt mai puțin de 20-30, iar obiectivele pe anul respectiv nu sunt mărețe. În plus, creezi o atmosferă familiară, plăcută, fără presiune, și este foarte probabil ca businessul tău să capete popularitate tocmai din aceste considerente.

Ghidat de un instructor: Însă după ce ai terminat de testat piața și știi unde se situează compania ta, cel mai potrivit e să apelezi la un program specializat de training. Pentru corporații, alegerea este un no-brainer, instructorii specializați și designerii instrucționali sunt vitali și nu au cum să lipsească din programul de instruire. 

Avantajele trainingului ghidat de instructor: 

  • Comunicarea este mult mai bună: angajații pot pune întrebări în timp real, iar răspunsurile ajung la toată grupa, prevenind astfel și nelămuririle viitoate ale celorlalți. Pe lângă asta, au parte de webinarii interesante.
  • Conferă o structură stabilă și o organizare reconfortantă, mai ales dacă programul de învățare este integrat într-o platformă de e-learning, ceea ce înseamnă automat un spațiu virtual cu webinarii integrate și un panou de control ușor de utilizat.
  • Este mult mai interactiv și se creează o comunitate de învățare.
  • Dispune de metode de lucru atractive și captivante pentru angajați, cu un design bazat pe joc și simluare de practică, integrând toate formatele posibile (text, slide, excel, pdf, video cu animații 2D etc).
  • Crește instantaneu profitul, spre deosebire de instruirea în ritm propriu, dar... 

Dezavantajele trainingului cu instructor:

  • ...dar este mai costisitor. Deși crește încasările rapid, nu orice business se grăbește să investească în instruirea angajaților dacă nu primează lucrul ascesta.
  • Poate fi rigid dacă este nu este aplicat corect, fără o platformă de e-learning interactivă care să îi convingă pe cursanți că sporirea disciplinei nu înseamnă pierderea flexibilității. 
    Desigur, pentru SME (întreprinderi mici și mijlocii), se poate propune un mix learning, ceea ce înseamnă aplicarea metodelor moderne de e-learning, dar în ritm propriu, fără o organizare temporală exactă și fără resursele unei platforme specializate. 

Cum poți obține implicarea cursanților în online? 

De fapt te întrebi cum poți menține concentrarea cursanților și cum să le mărești durata atenției, care pare că se scurtează pe zi ce trece. Sunt câteva tehnici de care să ții cont:

  • Elemente interactive: Oamenii nu rețin informația consumând-o pasiv, fără implicare directă și fără să vadă schimbarea imediată cu propriii ochi.
  • Quizuri spontane: Oamenii vor să vadă imediat dacă ceea ce învață dă rezultate sau nu și sunt grăbiți să-și testeze cunoștințele, atât pentru un boost de încredere, cât și pentru a-și cunoaște mai bine ritmul de învățare. În plus, poți învăța mai ușor prin teste și quizuri.
  • Cât mai mult video: În această epocă a social-media, este aproape imposibil să te concentrezi pe un conținut dacă nu alternează cu tutorial video și mai ales cu scenariu video care să îți capteze atenția.
  • Microlearning contextual: Adică fii scurt, la obiect și axează-te pe context. Având în permanență în minte obiectivul final și schimbarea ce trebuie produsă, segmentează-ți cursul online în obiective mici, specifice și taskuri scurte, ușor de îndeplinit, care să nu descurajeze cursantul.
  • Lasă chat-ul activ: În timpul conferințelor live, nu încerca să monopolizezi discuția, ci creează poll-uri, cere-le părerea cursanților, lasă-i să discute liber (între ei), și organizează debate-uri.
  • Propune diferite forme de învățare: Chiar și cea mai activă formă de învățare intră în rutină și monotonie dacă e singura. Alternează metode și practici, de la scenarii ramificate la învățare prin joc, quizuri, prezentări, storytelling etc. Alternează și receptorii de învățare, stimulând pe rând memoria vizuală, capacitatea de improvizare, reacția etc.
  • Nu uita de recompense: Certificate care atestă că au terminat cursul și că stăpânesc un skillset anume, diplome printate sau insigne digitale pe care le pot afișa cu mândrie, pentru că sunt dovada efortului și a priceperii lor.

Urmează și o parte a 2-a a articolului, în care EduWeb răspunde la alte 5 întrebări adresate frecvent ce ating subiecte de interes major în e-learning. 
Creat cu