Jun 25 / EduWeb

Greșeli comune în E-learning – partea 1

În ultimul articol dublu am adunat cele mai frecvente întrebări puse de oamenii care vor să ajute alți oameni și să pornească o afacere bazată pe cursuri online, unde am răspuns, clarificând nișite lucruri sau demontând niște mituri despre e-learning.

Acum EduWeb revine cu un alt articol în 2 părți care vizează și soluționează cele mai comune și des întâlnite greșeli care se pot face în e-learning, dacă ești la început de drum. Sunt, în principal, greșeli de organizare sau de deisgn. Tu ai informația, noi te ajutăm să o prezinți.

Dacă și tu vrei să faci tranziția spre mediul online și să vinzi ceea ce știi mai bine, ai grijă să nu faci aceste lucruri pe care alții le-au făcut înaintea ta și au dat greș: 

1. Curs fără impact real 

Poate merge o dată. Sigur nu va mai merge și a doua oară! Totul trebuie să pornească de la scopul cursului, de la obiectivul final, de la schimbarea produsă, altfel te vei lovi de dezamăgirea audienței și posibil să nu mai ai șansa să le demonstrezi că propunerea ta e utilă.

În ziua de azi pare facil până și să creezi un curs, mai ales acum, cu democratizarea tuturor metodelor, strategiilor și tacticilor psiho-pedagogice, dar în final nu contează decât mulțumirea și rezultatele oamenilor. Trebuie să cunoști bine piața și industria în care activezi și să le oferi oamenilor un început de drum.

Soluții practice:
  • Fii una cu audiența ta: înțelege-le cursanților nevoile și așteptările pentru a le putea oferi exact ce, cum, cât și când au nevoie.
  • Citește toate feedback-urile și updatează constant materialul pentru a rămâne în pas cu industria.
  • Folosește date analitice pentru a măsura progresul, monitoriza cursanții și a le oferi suportul necesar când au nevoie.

Dacă nu ai folosit până acum date analitice și nu știi exact ce sunt, ți le va pune la dispoziție platforma de e-learning în care îți publici cursul. O platforma e-learning dedicată precum EduWeb are funcții de segmentare cursanți, statistici și un panou control lector-cursant. 

2. Cursuri prea lungi

Când vine vorba despre cursuri online știm că se vând atât de bine tocmai pentru că sunt un incredibil time-saver. N-ai idee cât timp economisești atunci când altcineva se pune exact în situația ta și filtrează pentru tine toată informația utilă. Asta e, în fond, esența e-learningului.

Până la urmă, informația oricum există la liber pe internet, doar că e haotică (greu de administrat, de organizat, de structurat). Dacă tocmai atributele astea îi lipsesc cursului tău, nu se va grăbi nimeni să-l cumpere, sau dacă l-a cumpărat cineva, puțin probabil să îl ducă la bun sfârșit.

Cursurile prea lungi pot duce la procrastinare, scăderea motivației și a atenției. Lumea va fi dezamăgită când va afla că îi va lua ore întregi legate să termine cursul, când ei caută o scurtătură și înțeleg că timpul e cea mai prețioasă resursă.

Soluții practice:
  • Adoptă un stil de microlearning, adică o structură pas-cu-pas care să-i indice cursantului un progres treptat real, văzut cu ochiul liber și simțit pe pielea lui.
  • Listează obiective concrete, specifice, ușor de atins, prioritare, în detrimentul unui obiectiv masiv care să descurajeze audiența.
  • Lasă cursanții să dea skip la ce nu li se pare util în momentul acela.
  • Elimină orice surplus și orice informație redundantă

3. Dificultățile tehnice

Companiile, organizațiile sau orice profesor care își comercializează un curs pe o platformă trebuie să se asigure că lucrează cu cele mai bune tool-uri și că oferă audienței o interfață intuitivă care să ghideze userul.

Dacă nu optezi să fii sprijinit de o platformă de e-learning performantă și dedicată tuturor tipurilor de instruire și care să-ți pună la dispoziție specialiști și designeri instrucționali pentru cursul tău, pot apărea dificultăți precum:

- Absența aplicațiilor și a formatului e-learning mobil, pentru userii ce preferă telefonul;
- Imposibilitatea descărcării și studierii offline pentru userii cu conexiune slabă la internet;
- Lipsă de tech-training, pentru userii care nu sunt nativi digital și nu se descurcă așa bine;

Soluții practice:
  • Oferă în permanență resurse (un set de întrebări frecvente cu cele mai întâlnite dificultăți), suport tehnic și instruire tehnologică opțională pentru cine are nevoie.
  • Bazează-te pe o interfață user-friendly și testează cursul sau LMS-ul pentru a fii sigur că poate fi accesat de pe orice device și traversat fără probleme. 

4. Lipsa interactivității 

Obișnuitele cursuri care doar pasează informația... A cam trecut vremea lor! Pe lângă faptul că sunt nepractice și total necaptivante, e demonstrat științific că interactivitatea este cel mai important factor al memorării unor date și al aplicării unor tehnici.

Trebuie să înțelegem că interactivitatea este esențială pentru că ea creează un rol. Un rol sau chiar mai multe pe care cursantul și le asumă și prin intermediul cărora învață mai eficient și distractiv. Prin interactivitate, cursantul înclină balanța spre el, și nu spre informația în sine.

Soluții practice:
  • Integrează metode de conținut activ precum: gamification, scenarii ramificate, storytelling, social learning.
  • Mixează interacțiunile între instructor și audiență: cursuri, webinarii online, ateliere

5. Parcurs exclusiv liniar

În conținutul E-learning nu trebuie să existe sens unic. Singurele puncte A și B sunt momentul în care te apuci de curs (A) și producerea schimbării (B). Dar acestea sunt niște puncte abstracte. Materialul de învățare trebuie să (nu) fie:

  prelucrabil, adaptabil, personalizat, modelat după experiența cursantului; 
  rigid, liniar, monoton;

Deși nu trebuie să există un sens unic liniar, trebuie să există o direcție. Este normal să ghidezi cursantul, să îi arăți calea, să îi oferi o traiectorie stabilă. Dar fii atent să-i oferi o ”pistă cu mai multe culoare”. Lasă-l să-și creeze o experiență unică și să ocolească obstacolele în stilul lui.

Apropo de stiluri, aceste ”culoare” mai reprezintă și stilul fiecărui cursant în parte. Trebuie să te adresezi tuturor. Ar fi păcat ca cineva și-ar putea pierde interesul fiindcă nu se regăsește în metoda propusă de învățare.

Soluții practice:

  • Permite cursanților să treacă de la o secțiune de module la alta – poate îi interesează numai un anumit aspect al cursului, sau poate sunt prea avansați pentru primele module.
  • Oferă-le mai multe posibilități și ramifică povestea (dacă faci storytelling), lasându-i să facă alegeri și să-și pună amprenta.
Atât pentru astăzi! Rămâneți pe fază, pentru că în partea a 2-a, EduWeb atenționează instructorii în privința altor 5 greșeli comise des și oferă soluții imediate care să-ți valorifice cursul.