Jun 9 / EduWeb

Evolutia E-learningului de-a lungul anilor

Ce s-a schimbat în e-learning în ultimii 5-6 ani spune multe despre cât de repede s-a dezvoltat acest tip de dezvoltare personală / profesională, și cum s-a metamorfozat pentru a acoperi absolut toate nevoile unui cursant obișnuit.

Și aici mă refer la nevoile fundamentale ale unui mediu de învățăre, cum ar fi relaționarea, comunicarea și integrarea, lucruri care nu vin de la sine în mediul online, ci trebuie implementate cu atenție și cu o bună strategie, alături de competențele psiho-pedagogice care le susțin.

Deși e-learningul, la bază, este similar cu cel din 2014-2015, nucleul fiind același, a evoluat în ceea ce privește accesibilitatea, calitatea și popularitatea, dat fiind că din ce în ce mai mulți oameni aleg să studieze online, voluntar, într-un ritm propriu.

Să vedem care sunt factorii cheie care au dus studiul online acolo unde este azi, și cu ocazia asta să cercetăm importanța și beneficiile e-learningului: 

1. Learning analytics

În urmă cu 5-6 ani, foarte puține LMS-uri foloseau date analitice, astfel încât instructorii nu reușeau să diferențieze nevoile cursanților și să le ofere suportul potrivit.

De atunci, puțin câte puțin, s-a mers pe individualizarea experienței și personalizarea acesteia prin niște statistici care ajută lectorul să observe progresul fiecăruia. Anumite date au fost colectate și organizate, iar cu ajutorul acestora, profesorul poate înțelege mai bine alegerile fiecărui cursant și îi poate analiza mai ușor parcursul.

Datele analitice ajută instructorul să îmbunătățească designul cursului pe baza experienței cursanților și să ofere ajutor exact când, unde și cui este nevoie. În felul acesta, el știe să prioritizeze informația și să ofere cursanților un control mai mare asupra materialului.

Ce înseamnă mai exact toate aceste date? O platformă bună de e-learning oferă, pentru un program de instruire: 

  • Segmentarea cursanților
  • Testare cursanți
  • Panou control lector-cursant
  • Statistici cursanți 

2. Apariția MMCO (Magazinelor Masive de Cursuri Online)

Poate vă e mai familiar termenul original: MOOCs (Massive Open Online Courses). Adică acele site-uri, aplicații, platforme online unde sunt publicate cursuri la care oricine are acces printr-o subscripție sau prin cumpărarea cursului.

Cum au influențat e-learningul marile magazine de cursuri online? Au democratizat întrucâtva informația, dar nu informația obișnuită, care era deja peste tot la liber, ci informația organizată, materialul pertient, organizat profesionist pentru fiecare tip de cursant în parte.

Chiar dacă e-learningul nu a ajuns să suplinească învățământul universitar sau școliile de meserii (vom mai vedea peste ani cum va evoluea e-learningul), acoperă totuși o mare parte din formarea profesională și antrenează mult mai rapid anumite skilluri, fiind axat pe practică.

Mai simplu spus, aceste platforme au ridicat calitatea e-learningului și, bineînțeles, au creat competiție și provocări constante, ceea ce nu face decât să ridice calitatea și mai vehement.

Pentru a fi mereu cu un pas în față, instructorii și profesorii se folosesc de ultimele tehnologii, studiază și testează numeroase metode pentru a oferi cea mai bună experiență, iar cursantul are mai multe opțiuni, își poate alege materialul care îi surâde și profesorul care îl inspiră.

În plus, aceste MMCO educă și profesorii, dându-le șansa unei cariere, astfel că ei se specializează în educația online și studiază metodica de e-learning, devin specialiști pe acest format, nu doar își trec materialul obișnuit într-un document.

Spun asta pentru că până la apariția acestor site-uri de specialitate și platformelor de e-learning dedicate, învățământul online era de multe ”aceeași Mărie cu altă pălărie”, adică tot metodica veche deghizată altfel și transpusă stângaci, fără un design captivant, în mediul online.

Însă de câțiva ani totul s-a schimbat fundamental, și se poate crea, datorită acestor MMCO și a pieței tot mai largi de cursuri online, o experiență de învățare capitvantă și eficientă. 

3. Cloud-ul sau informația stocată online

Din punct de vedere tehnic, ce înseamnă asta? Informația nu mai e legată de un anumit device, nu mai este dependentă de aparatul în care a fost încărcată, ci este stocată online.

Din punct de vedere educațional, ce înseamnă asta? Studenții și profesorii pot accesa informația, conținutul, datele de oriunde, oricând, de pe orice device, singurele condiții fiind conexiunea la internet și crearea unui cont.

Pe lângă utilizarea cloud-urilor clasice (Dropbox, Google Drive, One Drive), o platformă are programe de instruire tip LMS (Learning Management System) care dispun de un spațiu de stocare al lor, unde pot fi încărcate webinarii, materiale, note, conținut SCORM.

Cloud-ul este un element cheie care schimbă radical experiența de învățare, oferind multă flexibilitate în ritmul de învățare, multă dinamică între lector și audiență, și mult mai multă interactivitate prin activități de învățare browser-based.

Tot de cloud ține și interoperabilitatea între platforme și softuri sau aplicații. Gândiți-vă la încărcarea conferințelor ZOOM sau a conținutului video Vimeo în LMS, și la un LMS care poate încărca notele unor elevi într-un sistem deja existent la școlii. 

4. Evoluția designului instrucțional 

În calitate de lector sau instructor, nu mai ești pe cont propriu. Cum spuneam și la punctul 2, poți publica materialul sau cursul online pe un site de specialitate, te poți asocia cu acel brand, numai că recent platformele de e-learning îți oferă anumite servicii de îmbunătățire a cursului.

Când vorbim despre calitatea unui e-course, în primul rând vorbim de designul instrucțional, adică structura, organizarea și interactivitatea conținutului. Dacă acum 5-6 ani trebuia să te descurci singur și să te ocupi cap-coadă de conținut, acum o echipă de specialiști te poate ajuta să construiești o experiență unică de învățare prin:

  • Concept scenariu
  • Filmare parte teoretică
  • Filmare parte practică
  • Înregistrare voce
  • Editare video
  • Clip promovare
  • Animație 2D
  • Suport de curs 

5. Covid-19 sau tranziția accelerată

Pare ciudat, dar pandemia de Covid-19 a influențat categoric modul de operare în ceea ce privește instruirea, trainingul, desfășurarea activității la locul de muncă, învățământul, a schimbat radical paradigma și raportul online-offline. Acesta a început să încline drastic în favoarea digitalizării.

Factorul Covid-19, deși nu ține de voința și controlul nostru, a dat toată lumea peste cap și s-a dovedit a fi un catalizator ce a grăbit procesul și a forțat evoluția e-learningului, care brusc a devenit imperios necesar.

Prin urmare, lumea a trebuit să se adapteze la desfășurarea activității remote, în mediul online. Anii 2020-2021 au făcut ca e-learningul să izbucnească și necesitatea virtualului să fie privită și acceptată.

Această tranziție accelerată a crescut acceptarea în rândul lumii, a modificat înțelegerea mediului online și a diversificat metodele. Rezultatul? Accesibilitate pentru toată lumea. La mijlocul anului 2021, chiar și imigranții digitali se descurcă și nu se mai poticnesc.

Un nou tip de instruire este tech-trainingul, care în principal ajută la înțelegerea folosirii aplicațiilor și a programelor de învățare, lucru pe care nu se punea accent înainte. Putem spune că avem parte de o democratizare totală și de o accesibilitate fără precedent în online.