Jul 14 / EduWeb

E-learningul și generația X, Y și Z

Dacă dezvolți o platfomă e-learning sau pur și simplu ești un lector care își creează propriul curs online, ar trebui să cunoști caracteristicile generațiilor din care fac parte viitorii tăi cursanți pentru a-ți adapta cursul online acestora. Ca urmare, îți vom prezenta cele mai importante trăsături ale generației X, Y și Z.

Tabel 1. Perioadele de referință ale generațiilor

Numele generației Perioada
1. Generația X 1966-1980
2. Generația Y sau Millennials 1980-1999
3. Generația Z 2000-prezent

Caracteristicile principale ale generației X sunt individualitatea și independența. Ei consideră că promovarea pe o poziție superioară rezultă în urma acumulării de experiență și expertiză în domeniul de interes după ani buni de muncă. Echipele formate din aceste generații sunt mult mai productive când sunt într-un număr mai mic sau când li se dă oportunitatea să lucreze independent. Generația X este adesea motivată de autoritate, autonomie și securitatea muncii.

Generația Y (millennials) își dorește de la locul de muncă siguranță și stabilitate. Generația Y se caracterizează printr-o serie de caracteristici aparte cum ar fi nivelul de educație, majoritatea având studii superioare, sunt familiarizați cu noile tehnologii și reușesc să se adapteze cu ușurință oricărei situații, fiind energici și creativi.

Când facem referire la generația Z, tehnologia este principala lor sursă de informare, fapt ce îi diferențiază de generația Y, care preferau cărțile, televizorul sau radioul. Un alt lucru ce îi deosebește de generațiile anterioare este modul lor de a uni viața personală cu cea profesională, îmbinând totodată viața virtuală cu cea reală. Generația Z preferă structurarea unui plan de carieră, dezvoltarea continuă și globalizarea tuturor resurselor pe care le au. Ei preferă să își valorifice munca, să avanseze în carieră și să fie siguri că au un viitor bine pus la punct, urmând ca salariile să nu aibă un atât de mare impact asupra lor.

Sintetizând caracteristicile celor 3 generații, a rezultat următorul tabel:

Tabel 2. – Caracteristicie angajaților în funcție de generație

Generația X Generația Y Generația Z
1966-19801980-1999 2000-prezent
Comunicatori Stăpânesc tehnologia Stăpânesc lumea digitală
Motivați Învățarea prin interacțiune Simț practic
Independenți Concentrați pe binele general Feedback permanent
Loiali față de locul de muncă  Colaborativi Dezvoltare cotinuă

Analizând aceste caracteristici, propunem ca în proiectarea și dezvoltarea cursurilor online să avem în vedere următoarele 7 nevoi ale viitorilor cursanți: 

1. Implicarea cursantului în stabilirea obiectivului de învățare și a traseului de urmat. Aceasta implică o anumită flexibilitate în abordare din partea lectorului. 

2. Abordarea practică a subiectelor tratate. Altfel spus, orice curs online trebuie ancorat în realitatea concretă și trebuie să aibă ca finalitate dezvoltarea unei sau unor competențe ale cursantului. 

3. Înțelegerea scopului, a finalității cursului online urmat. Rigurozitatea stabilirii acestora va crește gradul de motivare al cursanților iar lipsa lor va demotiva. 

4. Cursantul nu trebuie tratat ca un simplu receptor ci ca un partener de către lector în procesul de învățare, un partener căruia i se cere și care dă feedback. 

5. Eficientizarea procesului de învățare în sensul minimizării consumului de resurse, inclusiv de timp, pentru atingerea obiectivelor învățării. Eficientizarea reprezintă o prioritate în lumea secolului XXI. 

6. Utilizarea a cât mai multor instrumente digitale în procesul de învățare. Acestea vor sporii interesul cursanților și implicit gradul lor de implicare. 

7. Challanging, orice curs online trebuind să provoace inteligența cursantului și abilitatea sa de adaptare. 

Cunoașterea nevoilor cursanților tăi reprezintă primul pas în crearea unui curs online, un pas vital pentru succesul întregului proces.


[1] Stănculescu Cătalin, Milenialii vs Generația X, Mithologica, 2017, https://mythologica.ro/milenialii-versus-generatia-x/

[2] Andreea Stănescu, Secolul generației Y, http://hrmanageronline.ro/secolul-generatiei-y/, accesat la data de 26.03.2019