Jun 23 / EduWeb

E-learning pentru pregătire școlară

Spre deosebire de alte țări, în România se pune foarte mult accentul pe meditații și pregătire suplimentară. Înainte de tot, să analizam cauzele și nevoile principale ale pregătirii în plus în paralel cu cea de la școală.

1. Pregătirea pentru examenele de capacitate și bacalaureat 

Meditațiile în clasele a VIII-a și a XII-a sunt nelipsite din viața aproape oricărui elev din România. De cele mai multe ori nu doar atunci, dar în aceste două etape critice sunt foarte intense. Cu toate astea, majoritatea elevilor fac meditații ani la rând, începând cu școala generală și până în ultimul an de liceu.

2. Pentru că elevul nu ține pasul cu colegii

Din diverse motive, un elev poate rămâne în urmă cu materia. Atunci, ajunge să facă medidații pentru a nu rămâne la coadă, pentru a evita corigențe, deci pentru a se descurca cât de cât.

3. Pentru că profesorul de la clasă nu își face treaba

Sistemul românesc de învățământ, nu mai trebuie să menționăm, nu este perfect. Există situații, din fericire tot mai puține, în care profesorul nu se ridică la nivelul dorit, fiind blazat, dezinteresat, sau și mai grav, rău-intenționat, caz în care ”se autorecomandă” și ca profesor de meditație, iar părinții acceptă acest compromis pentru a nu-și pune copilul într-o situație dificilă.

4. Pentru că aspirațiile depășesc nivelul programei 

Fie că e vorba de pasiunea elevului sau de aspirațiile părinților puse în cârca elevului, cert e că potențialul acestuia este mai mare decât programa școlară. Atunci se pregătește suplimentar pentru a depăși nivelul impus de școală, eventual pentru olimpiade, și pentru a nu ajunge să se mulțumească doar cu recompensele școlii, adică notele mari.

5. În care dintre aceste situații poate interveni e-learningul?

În mod normal, în toate, dar cu abordare diferită. Cu excepția cazului special de la punctul 3, în care profesorul este rău-intenționat, nefiind cu adevărat nevoie de pregătire suplimentară. Atunci soluțiile sunt de altă natură.

În ceea ce privește celelalte situații, observăm că se cer 3 niveluri de pregătire. Din fericire, și e-learningul susține cursuri, programe de învățare și LMS-uri pentru absolut toate nivelurile de dificultate: începător, mediu, avansat.

În cazul e-learningului specializat pentru învățământ, e posibil să aibă alte denumiri nivelurile. Denumiri specifice, de exemplu: Engleză B2. Dar în esență, acoperă cele 3 niveluri generale la care ne referim:

  • Începător: pentru elevii care nu se descurcă așa bine.
  • Mediu: pentru elevii care, deși se descurcă, vor să-și țină mintea antrenată și să se pregătească pentru examene.
  • Avansat: pentru elevii care își depășesc constant condiția și care tind spre un nivel superior programei.

Cursul online îți va spune clar care este obiectivul principal, unde te poate duce, cu te poate ajuta mai exact și care e schimbarea pe care ți-o garantează. 

Meditații obișnuite - meditații online - cursuri online (avantaje/dezavantaje)

1. Meditații obișnuite  

Înțelegem nevoia de consultații in-person, nevoia de comunicare 1 la 1 cu profesorul, pentru că e mai ușor să spui ce nu înțelegi la meditație decât de față cu toată clasa.

De ce? Pentru că la o ședință privată, tu ești în centrul atenției, atât pentru că în clasă există un ritm colectiv de care profesorul trebuie să țină cont, deci mai puțină flexibilitate, cât și din cauza inhibițiilor și nesiguranței de a pune o întrebare.

Ca dezavantaje vorbim despre deplasarea săptămânală, programul fix, rigid, și munca în plus care de cele mai multe ori este identică cu munca pentru școală. Nu putem vorbi despre metodică, pentru că fiecare profesor are strategia lui, dar de cele mai multe ori nu este o viziune foarte diferită de cea din cadrul școlii. 

2. Meditații online

De-acum începem să vorbim despre e-learning, pentru că și meditațiile online, chiar de cele mai multe ori sunt doar oglinda virtuală a celor obișnuite, fac parte tot din fenomenul de e-learning.

Nu sunt foarte multe lucruri de adăugat față de ce am scris la primul punct, dat fiind că trecerea în online a fost forțată și nu s-a implementat pentru a schimba cu adevărat ceva. Se face online de nevoie în majoritatea cazurilor, ceea ce nu schimbă mare lucru.

Cu toate astea, sunt câteva avantaje în plus. Programul este mult mai flexibil, nu mai e nevoie să te deplasezi, iar profesorul nu trebuie neapărat să fie din orașul tău. 

3. Cursuri online

Aici lucrurile încep să ia o altă turnură, iar e-learningul să devină unul dedicat, gândit din perspectiva elevului, care se folosește de toate mijloacele sale.

În timp ce meditațiile rezolvă probleme și greutăți specifice, elevul ducându-se la profesor și spunând: ”uitați, asta nu înțeleg”, cursul online te învață cum să înveți, îți propune o strategie pragmatică de a trece peste aceste dificultăți, dezvoltând în prealabil un set de dificultăți specifice întâlnite la elevii care au parcurs înainte cursul.

Este, totuși, o diferență clară de abordare între materiile de real și cele de uman:

  • Cursurile de real se axează, într-adevăr, pe anumite piedici comune și pe adaptarea la un pattern fix, cum ar fi variantele de bac, unde se iau pe rând cele 3 subiecte.
  • Cursurile de uman se concentrează pe strategii de memorare mai ușoară a datelor și pe scheme logice de concepere a unui text.

Cursul online pentru pregătirea școlară e ca un program de învățare. Unul asemănător cu cel de la școală, sau cum ar trebui să arate cel de la școală, numai că mult mai practic, fără niciun fel de surplus. Atunci, ne întrebăm, de ce ar opta un elev pentru încă un program de învățare, când școala îl epuizează deja cu programul ei?

Pentru că e din cu totul altă perspectivă. Din perspectiva elevului. Cursurile online te învață trucuri practice pentru a obține rezultate mai bune, trucuri pe care majoritatea profesorilor nu le cunosc sau nu le spun fiindcă ”nu e academic”. Ei nu vor doar să ”păcălești un test”, dar nu întotdeauna poți aloca tot timpul și toată energia ta unei materii de care nu ești direct interesat.

În cazul ăsta, cel mai bine e să optezi un curs online friendly, care știe să-ți dozeze efortul, care îți spune de la început ce ai de făcut, conceput exclusiv din perspectiva ta. Să luăm, de exemplu, un curs pentru bacul la română. Te va învăța strategii de memorare ale tuturor acelor date despre autor, operă, curentul operei etc, și te va sfătui cum să împarți eficient un conținut imens.

4. Program de învățare hibrid

Pentru pregătirea școlară vedem mai rar astfel de programe sau LMS-uri care presupun atât un suport de curs, cât și ședințe online încorporate în program. În schimb, recomandăm îmbinarea avantajelor pe care le-am văzut la fiecare în parte.

Cine face alegerea și cum o face

Puterea de decizie a elevilor este în general foarte mică în ceea ce privește pregătirea suplimentară. Părinții sunt cei care aleg pentru ei, care îi trimit să exerseze în plus pentru o anumită materie, și tot ei aleg profesorii de meditație.

Cumva este normal, dacă punem în balanță responsabilitatea pe care și-o asumă părinții față de cea a elevilor. De asemenea, experiența este tot de partea adulților, nu mai vorbim de investiția în sine. Dar există și momente în care elevul ar trebui să aleagă, iar e-learningul le dă șansa asta.

Părinții aleg un anumit profesor din următoare considerente: recomandări, relații, reputație în oraș și în domeniul său de activitate. Sunt criterii pe care un elev nu le cunoaște.

Însă elevul are o intuiție mult mai bună când selectează un curs / profesor de pe o platformă specializată de e-learning, citind recenzii făcute de elevi ca și el, și având acces la experiențele celor care au parcurs deja cursul. Astfel, pot lua o decizie mai bine împreună cu părinții lor.