Jul 5 / EduWeb

De la cea mai simplă la cea mai avansată formă de instruire

După o analiză a diverselor modele de training întâlnite într-o organizație, am reușit să le împart în 3 stadii mari și late ale procesului de dezvoltare.

De la procedee ultra-folosite (unele învechite, altele încă de actualitate), până la LMS-uri cu design profesionist ce reprezintă o atracție pentru angajați, fiecare dintre aceste modele spune ceva despre interesul și nivelul de dezvoltare propus de o companie.

Cele 3 etape te ajută să vezi unde încadrezi, să analizezi situația și să te îndemne să urci treptat, de-a lungul timpului, în această ”ierarhie a maturității” organizației tale din punctul de vedere al dezvoltării, pentru a le oferi cel mai bun suport posibil oamenilor cu care lucrezi. 

Cele 3 niveluri de instruire și dezvoltare întâlnite într-o organizație

1. Metoda ”Chalk and Talk”

Una dintre cele mai simpliste forme de instruire. Înseamnă în mare parte transmiterea informației prin vorbire și scriere schematică pe un board. Tehnologia folosită tinde spre zero. Chiar dacă e vorba de mediul online, tabla e înlocuită cu un tutorial sau ghid ”how-to”. Dar nu aici e buba.

Problema e lipsa unei preocupări și implicări mai mari pentru dezvoltarea multi-direcțională și multi-fațetată a angajaților. În general în locurile unde instruirea se limitează la ”cretă și instrucțiuni”, nu prea există o cultură a dezvoltării constante și continue, sau e încă foarte tânără.

Instruirea se rezumă la produsele sau serviciile brandului respectiv, fără a învăța cum să vinzi în general, sau cum să abordezi produse similare, dar totuși diferite. Este o formă aproape mecanică de învățare, sau o practică ce se deprinde în timp.

Metodei îi lipsește aplicabilitatea instantă. Este un tip de învățare cam inflexibil, desfășurat numai în cadrul unor ședințe unde toată atenția este întreptată spre tabla la care scrie liderul de proiect sau instructorul. Ceilalți sunt atenți la graficul sau la schema prezentată. Eventual își notează, dar cert este că va mai trece un timp până să pună în aplicare ce-au învățat.

Dar ca orice practică, are și ea avantajele ei, dacă este folosită foarte limitat și doar atunci când trebuie. Hai să vedem la ce folosește și mai ales când apelăm la ”chalk and talk”: 

Avantaje: 
  • Foarte bună în cadrul conferințelor. În fond, și marii speakeri folosesc un board când vor să demonstreze sau să ilustreze un concept în fața unei audiențe largi. 
  • Pentru recapitularea conceptelor de bază, a teoriei și a tot ce se poate reduce la schemă. 
  • Cum am zis, pentru demonstrațiile logice, în 2-3 pași ușor de urmărit. 

Dezavantaje: 
  • Este o metodă foarte limitată care nu poate susține o învățare mai complexă. 
  • Este o formă străveche a microlearning-ului contextual (rezolvarea task-ului actual), numai că îi lipsește aplicabilitatea instantă. Întâi notezi, mult mai târziu aplici. 
  • Am zis mai devreme că e bună pentru teorie. Păi... e bună doar pentru teorie. 
  • Deși e ok pentru audiențele mari, heterogene, cum sunt cele de conferințe, nu e deloc potrivită pentru un grup restrâns, omogen cu pretenții de dezvoltare constantă. 
  • Lipsită complet de ”talent management”. 
  • Lipsită de multi-tasking și în general de orice ”multi”, întrucât este o activitate care solicită toată atenția, cu toate că nu o necesită. 

2. Principiile fundamentale de e-learning

Avantaje:
  • Include instruirea de conformitate și te pregătește de un mod de viață.
  • Antrenează și ”soft skills” (abilități psihice, de comunicare, de înțelegere etc), nu doar ”hard skills” (abilități tehnice folosite de zi de zi).
  • Te pregătește pentru o carieră pe termen lung și pentru jobul la care visezi.
  • Domină formatul digital, astfel că angajatul poate reveni oricând la informații.

Dezavantaje:
  • Este o cultură a învățării decentă, dar nu sunt folosite platforme specializate de e-learning și sisteme dedicate gestionării învățării.
  • Nu sunt solicitate serviciile unor oameni de specialitate (designeri instrucționali etc), ci totul se face intern, în cadrul departamentului. 

3. Investiția într-un Learning Management System dedicat

De aici vedem cum evoluează lucrurile. Este de o importanță colosală să cunoști principiile fundamentale ale e-learningului, dar asta nu înseamnă și că îi atingi potențialul.

Acest punct acoperă 2 upgrade-uri majore: investiția într-un LMS și apelarea la o echipă de specialiști în e-learning, printre care și designeri instrucționali. Ei vor prelua informația organizată sumar și o vor transforma într-un conținut plăcut și ușor de urmărit.

Un designer instrucțional conferă cursului o structură aerisită, o interfață intuitivă și un design captivant. Acest tip de învățare propune un solid talent development, unde scopul e ca angajatul să îmbine aspirațiile sale personale cu performanța și rezultatele.

Un full-featured LMS, adică un Sistem de Gestionare a Învățării care exploatează toate tehnicile și echipat cu toate caracteristicile sale speciale va face categoric diferența în ceea ce privește mulțumirea cursantului, dar și rezultatele sale pe termen mediu și lung.

Care sunt mai exact serviciile cu care te poate ajuta o platformă de e-learning specializată, alături de designerii ei:

- Concept scenariu
- Suport de curs
- Editare video
- Înregistrare voce
- Filmare și montare
- Animații 2D
- Clip de promovare 

Avantaje:
  • Nu numai că antrenează și soft-skills ca la punctul precedent, dar oferă servicii și de mentoring sau coaching pentru a fi susținut în permanență.
  • LMS-ul este susținut de designeri instrucționali bine pregătiți, care transformă informația brută într-un conținut imersiv.
  • Există monitorizare, statistici, panouri lector-cursant, dar și date analitice pentru a analiza cât mai bine situația și progresul fiecărui cursant.
  • Tehnologie avansată care permite mobile learning și micro learning.
  • Posibilități multiple de evaluare, nu doar quiz-uri cu variante.
  • Implementare gamification și recompense pentru a susține implicarea cursanților.