May 12

Cum obții implicarea elevilor în clasa online

Am vorbit într-un articol anterior despre cum poți obține implicarea angajaților remote, cum să-i ajuți să se dezvolte, dar și să le crești eficiența prin folosirea corectă a unui Learning Management System. Acum, însă, vorbim despre implicarea elevilor în clasa online și despre un mediu de învățare ceva mai convențional, cu resurse limitate și care nu permite prea multe metode inovative. 

Chiar și așa, e-learningul vine în ajutorul sistemului de învățământ, iar lecțiile pot fi integrate foarte ușor într-un LMS. Până să vedem aspectele care cresc implicarea elevului în clasa online, avem aici modelul de curs online EduWeb, un model eficient și foarte ușor de aplicat, în doar câteva etape simple: 

  1. postarea suportului de curs în LMS (format text)
  2. încărcarea în LMS a unui video în se dezvoltă conținutul lecției  
  3. întâlnirea pe ZOOM
  4. testarea a cunoștințelor la sfârșitul fiecărui capitol
  5. tema până la următoarea ședință online 

Engagement-ul este factorul principal prin care se poate ajunge la rezultatele dorite în cadrul unei clase online. Angajamentul unui elev față de o anumită disciplină poate fi determinat pe 3 căi pedagogice:

  • calea emoțională: folosește exemple din zona de interes a elevului
  • calea cognitivă: pornește de la cunoștințele pe care le are deja elevul
  • calea comportamentală: înțelege-i nevoile, precum și ritmul de învățare

În timpul desfășurării orelor sau a cursurilor online, lipsa atenției, a motivației sau a participării elevilor este destul de comună. Situația e mai simplu de corectat dacă ești autorul unui curs online la care se înscrie efectiv doar cine dorește, însă mai dificil atunci când e vorba de o programă școlară și învățământ obligatoriu. Lipsa atenției duce nu numai la rezultatele nefericite ale elevului, dar poate afecta și dinamica clasei.

Prin urmare, este crucial pentru un profesor să construiască o relație cu elevul bazată pe niște pattern-uri comportamentale stabile, de încredere și favorabile pentru ambele tabere. Pentru a obține o astfel de legătură, profesorul trebuie să dezvolte o strategie, un plan instrucțional cu obiective precise. Asta va ajuta la crearea pattern-urilor de învățare, la creșterea capacității de reținere și, în final, la atingerea scopurilor de învățare.

Pentru a preveni studenții să se abată de la cursul online și să nu procrastineze când vine vorba de studiul individual, poți lua următoarele măsuri: 

1. Pornește de la cunoștințele pre-existente 

Cel mai important factor care influențează rezultatul invățării este ceea ce elevul cunoaște deja, spune David Ausubel, specialist în psihologie educațională. Într-adevăr, s-a constatat că studenții sunt în general dezinteresați când trebuie să învețe ceva de la zero. Cel mai ușor mod de a traversa puntea spre un obiectiv nou se poate face plecând de la un set de cunoștințe acumulate anterior, de care elevul se poate agăța.

Chiar și atunci când pregătești un curs care pentru elevi reprezintă o noutate sau când faci un video introductiv, poți găsi ceva cu care să coreleze. Spre exemplu, poți începe lecția prin a-i întreba ce părere au despre noul subiect sau la ce se așteaptă. Apoi le poți cere un răspuns concret la o întrebare care face tranziția dintre experiența lor anterioară și lecția de zi.

Care este procesul psihologic prin care studentul învață mai ușor referindu-se la ceea ce știe deja? E simplu. Când știe deja un lucru, înseamnă că îl înțelege sau că deja l-a aplicat în diferite contexte. Dacă i-a rămas atât timp în memorie, înseamnă că e o informație sedimentată.

Astfel, noua informație vine ca o adiție și are o bază. Dacă nu este evidentă, provocarea e să descoperi acea bază pe care să construiești. Un set de întrebări te poate ajuta să delimitezi câmpul comun de cunoștințe pre-existente ale audienței tale și să lucrezi pe el. Apoi, când învață primele lucruri predate de tine, te poți referi la acestea. Un studiu bazat pe obiective scurte și checkpoint-uri este întotdeauna eficient. 

2. Învață care e interesul studenților

Documentează-te atât asupra intereselor studenților în ceea ce privește cursul tău sau clasa online, cât și în ceea ce privește interesul lor în general, pentru a face legături captivante între subiectul abordat și hobby-urile / experiențele lor. 

Ceea ce le place este cheia! Pentru a evita ca dezinteresul să se instaleze în mindsetul lor, fii interesat de pasiunile studenților și folosește-le ca pe niște conectori. Încorporează punctele lor de interes în cursul sau clasa online pentru a le dezvolta interesul și motivația. 

Bazează-te pe preferințe și pe cultura mainstream! Fă un scurt research și descoperă care sunt distracțiile cele mai apropiate de obiectul și de obiectivul cursului tău. Spre exemplu, dacă predai științe (fizică, chimie), lasă-i să împărtășească în clasa online jocuri video sau seriale care explorează anumite zone din curs sau care le-au stârnit interesul față de cursul respectiv. Ori dacă predai cursuri de marketing, încurajează-i să share-uiască experiențe propii, strategii care i-au inspirat sau experiențele personalităților care i-au marcat.

3. Organizează discuții și debate-uri

Într-o clasă online, pregătește-i pe elevi pentru debate-uri organizate, pe tabere, cu subiecte date în prealabil la care să se gândească, dar mai ales susține discuțiile spontane. Nu te implica direct decât la sfârșit și adoptă rolul de moderator. Confruntarea și competiția inocentă, civilizată crește implicarea elevilor, iar pentru asta profesorul nu trebuie să fie mereu în centrul atenției. 

Nu numai că elevul poate veni cu experiențe propriii, cu gândire creativă, cu punctele lui de vedere personale, dar reacționează întotdeauna mai bine când discută cu cineva de același nivel și din aceeași generație. Se poate inhiba sau se poate simți neînțeles dacă trebuie să expună aceleași puncte de vedere direct profesorului. 

Ca profesor, trebuie să știi momentele când să te retragi, când să tragi concluzii, dar mai ales când trebuie să sacrifici din propria organizare pentru a lăsa loc de „freestyle” în discuție. Creează un mediu în care să-i încurajezi să-și exprime chiar și oful, neplăcerile sau traumele. De asemenea, dacă îi ajuți să-și dezvolte o „voce” sau un tip de discurs adecvat, pe viitor vor înțelege mult mai bine discursul și perspectivele tale. 

4. Integrează pe cât posibil tehnologia modernă

Aș vrea în primul rând să precizez că tehnologia modernă nu trebuie nici ea folosită la întâmplare, iar elevul nu trebuie supraîncărcat. Fiecare materie are un corespondent în materie de tehnologie care este cel mai potrivit. Nu înseamnă că trebuie să abuzezi și să vii cu toate noile tehnologii, în mare parte pentru că elevul are deja la îndemână aproape tot ceea ce este necesar. 

Profesorul trebuie, în schimb, să-i îngăduie elevului să-și folosească device-urile și să-l îndrume spre informația atât corectă, cât și entertaining. Dacă predai istorie, de exemplu, îi poți ajuta cu niște site-uri de specialitate, să le recomanzi documentare atractive sau să le oferi accesul la un muzeu 3D de pe internet. 

David Harms, instructor de studii sociale, spune că accesul studenților la noile tehnologii online creează un pattern mult mai agreabil și un mediu de învățare mai stabil și mai eficient decât utilizarea excesivă a metodelor tradiționale. 

5. Propune activități relevante și interesante 

Activitățile propuse se fac ținând cont de preferințe de învățare ale majorității și de natura subiectului predat. S-a constatat că ca cele mai productive activități sunt cele care îl implică în mod direct pe student, într-un mediu în care deciziile lui produc vizibil o schimbare.

Un astfel de simulator de activități îl va ajuta să vadă cu ochii lui materializarea obiectivelor de învățare și să-și proiecteze un future-self care să-l motiveze. Cu alte cuvinte, fă practică. Pregătește-l pentru ce urmează, fă-l să se simtă pentru câteva ore ca și cum are deja o carieră în domeniul repsectiv și lasă-l să se joace, să activeze într-un mediu safe.

Nu în ultimul rând, testează diverse activități și vezi care prind mai bine. Nu uita că aceste activități trebuie să fie atât relevante, cât și recreaționale. Proiectele extracurriculare, fie ele online sau offline, trebuie să acopere aria de interes a elevului, să-i susțină ritmul de învățare și să-i capteze curiozitatea.

Dar mai ales, iar aici e foarte important rolul profesorului, să-l motiveze să se implice și în partea teoretică sau mai puțin plăcută a subiectului, numită dirty work, pentru a beneficia din plin de partea spectaculoasă și rewarding a cursului online.