Dec 2 / EduWeb

Cum obții implicarea angajaților remote

Ce se întâmplă când toată (sau aproape toată) forța de muncă a unei companii lucreză dintr-o dată de acasă? În marea majoritate a cazurilor, în lipsa unui e-learning inspirat, se pierde unitatea. Nici ei nu se mai percep ca echipă, nefiind unii lângă alții, nici team-leaderul nu îi mai poate ghida ori monitoriza îndeaproape.

Dacă am învățat ceva în aceste luni dificile, este că e-learningul nu mai reprezintă viitorul, ci este deja prezentul. Prezentul prin care navigăm cu toții și în care încercăm să găsim soluții rapide pentru afacerile noastre.

Și în această lume nouă ne întrebăm… cum putem menține implicarea angajaților? …atât cât putem controla acest factor. În niciun caz prin pasivitate și așteptarea unor vremuri mai bune, ci prin implementarea tuturor resurselor pe care le avem la îndemână.

Printr-un LMS (Learning Management System) sau sistem de gestionare a învățării, putem să oferim tot suportul și să distribuim noile skill-uri angajaților remote.

Un LMS diferă de la platformă la platformă, dar în general presupune urcarea conținutului într-un format atractiv (cu storytelling și design captivant), organizat tip microlearning contextual (învățăm ce avem nevoie la momentul respectiv), plus video-conferințe unde avem sesiuni de Q&A pentru nelămuriri, dezabeteri, brainstorming, comentarea obiectivelor, monitorizarea etapelor prin care atingem obiectivele.

E-training prin video-conferințe

Training-ul virtual presupune o nevoie și mai mare de interacțiune. Atunci când nici măcar nu apuci să lucrezi în același birou cu persoana respectivă, angajatul e și mai reticent, și mai inhibat în ceea ce privește comunicarea. Pe lângă nevoia de feedback, trebuie încurajate întrebările pentru a nu se bloca în niște lucruri mărunte și pentru a-l coordona mai ușor.

În definitiv, oamenii învață cel mai bine de la oameni. Tool-urile și tehnologia se schimbă, dar comunicarea live rămâne salvatoare pentru majoritatea angajaților remote. Când ți se explică un concept, un curs online e numai bun, dar când ai întrebări sau nelămuriri, cel mai confortabil te simți să întrebi oamenii, pentru că ei pot înțelege problema chiar dacă nu ai expus-o atât de coerent, pentru că au empatie, pentru că au trecut și ei, poate, prin experiența ta.

Webinariile sau video-conferințele sunt absolut necesare pentru un training remote, dar vom vedea că nu suficiente. E nevoie de un întreg LMS care să încorporeze aceste ședințe, dar totul gravitează în jurul lor. Sunt locul de întâlnire, sunt spațiul unde poți lucra chiar și în grupuri (cu funcția break rooms de la ZOOM), și unde poți, în calitate de instructor sau team leader, să ghidezi o echipă întreagă.

O altă funcție interesantă este cea de attention tracking, prin care poți vedea dacă unul dintre participanții la video-conferință trage o altă fereastră sau aplicație peste video-conferință, astfel poți să-ți dai seama în ce punct anume le scade interesul pentru a ști pe viitor cum să abordezi discursul pentru a-i face să se implice mai mult.

Alte lucruri pe care instructorii trebuie să le aibă în vedere sunt un program ușor și flexibil, unde o eventuală absență nu te face să pierzi ritmul, unde informația se repetă, plus sesiuni de Q&A care creează o punte de comunicare și care furnizează soluții simple și la obiect.

Adăugarea video-conferinței în LMS

Atât timp cât va exista munca remote, și suntem din ce în ce mai nevoiți să o aplicăm, va exista și training remote. Asta înseamnă, de regulă, centrarea activității în jurul procedeului sau tehnologiei pe care angajatul o va folosi cel mai des. Dacă se antrenează în echipa de customer support, de exemplu, va fi pus față în față cu situații realiste în care va trebui să simuleze un dialog.

Fără un sistem de gestionare a învățării (LMS) și, până la urmă, a comunicării eficiente, metodele folosite înainte pot să nu fie la fel de productive dacă sunt substituite haotic în mediul online. Nu e de ajuns să ne prefacem că e totul ca înainte și să tratăm lucrurile ca și cum am fi în același birou.

Sigur că activitățile specifice training-ului sunt, practic, aceleași, dar când vine vorba de online, totul se rezumă la organizare. Iar un LMS înseamna fix organizarea informației într-un format atractiv (cu grafică și animații dacă e posibil) și mai ales într-un mod personalizat pentru fiecare angajat. Acesta trebuie să beneficieze de o integrare ușoară și de soluții rapide, lucruri realizabile printr-un Learning Management System.

Indiferent cât de axați suntem pe nevoile noilor angajați, să nu uităm că training-ul de la distanță afectează și instructorii. Chiar și cei mai buni speakeri pot uneori să nu atingă maximul potențial al discursului, atunci când îl țin online. E mult mai ușor să captezi atenția oamenilor dintr-o încăpere, veniți acolo special pentru a te asculta, decât celor care te urmăresc de pe un ecran.

Tocmai de aceea, e bine ca training-ul să nu se rezume la video-conferințe, ci să fie sprijinit de un LMS unde se pot urca materiale de învățare, cursuri bazate pe microlearning și mai ales unde se poate monitoriza atent demersul fiecăruia.

Pentru a maximiza implicarea angajaților, conținutul trebuie să fie ușor de digerat și îndeajuns de distractiv cât să concureze cu ce l-ar putea distrage. Și întotdeauna, training-ul trebuie ajustat la situații reale, situații cu care, mai devreme sau mai târziu, angajatul se va confrunta.

Spamarea prin linkuri ZOOM nu va rezolva problema distanțării, ba chiar va crea o degringoladă în rândul echipei, tocmai de aceea e nevoie de un LMS prin care beneficiezi de toate avantajele e-learningului: obiective clare și setate corect, microlearning contextual, opțiuni de reskilling rapide și integrarea individului în comunitate fără a-i schimba deloc ritmul de învățare.