Jun 16 / EduWeb

Cum alegi LMS-ul potrivit

Ar fi păcat să investești în platforma de LMS nepotrivită. Trebuie să îți faci un plan cu toate nevoile tale / companiei tale și să te asiguri că platforma de e-learning reușește să îți susțină întregul plan de training sau de dezvoltare.

Banii pe care îi investesc companiile într-un LMS sunt sunt considerabili, iar timpul nu e de irosit. Din fericire, în România nu sunt sute de LMS-uri pe piață, ci doar câteva. Așa că alegerea este un pic mai ușor de făcut.

Înainte să începem, cum poți analiza o platformă de e-learning și cum poți afla tot ce urmează să vedem în punctele de mai jos? Caută site-ul care îți explică bine și adecvat toate caracteristicile, și a cărui echipă oferă consultanță gratuită, ca să poți pune toate întrebările necesare și să te asiguri de metoda de lucru. Uneori poți cere chiar și un demo.

Urmărește factorii de care trebuie să ții cont și măsurile pe care trebuie să le iei în calcul atunci când ai de făcut o alegere între platformele de LMS, pentru a fi sigur că aliniezi necesitățile (angajaților) companiei cu posibilitățile de lucru și interfața platformei: 

1. Cunoaște-ți audiența

Când faci o astfel de alegere, trebuie să cunoști unde se încadrează audiența ta, în ce mediu de lucru și cu ce ustensile i-ar plăcea să lucreze. Ca să-i integrezi pe cursanți, trebuie să determini ce mod de lucru e compatibil cu ei.

Cunoști, desigur, profilul audienției tale. Probabil ai conturat deja un buyer persona, dar vrei să afli cum se transpune asta în alegerea LMS-ului potrivit pentru publicul tău. Ca să faci asta, trebuie să-ți pui 2 seturi de întrebări simple:

  • Întrebările primare / personale: Ce vârsta are publicul tău, de unde e, cât timp liber are și cu ce-i place să și-l ocupe, dacă are familie, dacă e o persoană sociabilă etc.
  • Întrebările secundare / profesionale: Ce nivel are publicul în domeniul tău (începător, mediu, avansat), ce aspirații în carieră, ce skilluri, ce experiență (în e-learning și în domeniu) etc.

Ce concluzii poți trage? Întrebările te fac să conturezi un profil și să-ți faci o idee despre preferințele și ritmul lui de învățare.

  • Dacă e tânăr, probabil știe limbi străine, are apetență pentru tehnologie și îi place social learning-ul. Dispune LMS-ul ales de aceste posibilități?
  • Dacă are copii, probabil are nevoie de flexibilitate și libertate mare. Poți implementa microlearning contextual în LMS-ul ales și poți urca webinariile înregistrate?
  • Dacă e în vârstă, probabil tool-urile de ultimă oră mai mult în descurajează decât îl ajută. Are LMS-ul o interfață lejeră și indicații ușoare care ghidează orice tip cursant?
  • Dacă are experiență, nu vrei să îl supui unui training inutil sau unei etape prin care a mai trecut. Poți personaliza experiența fiecăruia? Poți face cross-training în LMS?
  • Dacă e începător, chiar dacă tu ai conceput un curs pentru nivel începător, are platforma de LMS un panou de control lector-cursant pentru a-l putea susține oricând?

Poate că audiența ta nu e nativă-digital sau pur și simplu nu are deloc nevoie de un LMS complex (sistem de gestionare a învățării). Rezumă-te, în cazul acesta, la e-cursurile clasice și la e-learningul informal și relaxat, în ritm propriu, fără metode avansate, fără un instructor care să impună un program și fără o structură complexă. 

2. Bifează-ți cerințele și necesitățile

Înainte să alegi ce LMS ți-ar reprezenta cel mai bine nevoile, setează-ți un obiectiv clar al programului de învățare și anticipează care va fi schimbarea produsă la sfârșitul lecției.

Funcționalitatea LMS-ului e cea mai importantă. În funcție de ce-ți dorești să implementezi și cum îți imaginezi comunicarea dintre instructor și cursanți, verifică toate caracteristicile esențiale pentru tine. Exemple:

  • Dacă poți structura cursul așa cum vrei și dacă poți implementa metodele dorite
  • Cum te poți înregistra ca user și cum arată profilul unui utilizator
  • Dacă sunt posibile quizurile pe parcurs sau la final, și dacă poți seta un cronometru
  • Dacă poți atribui sarcini cursanților și cum le pot încărca ei în sistem
  • Dacă poți naviga prin diverse cursuri și lecții în același timp
  • Ce tipuri de recompense (insigne, certificate, diplome) poate oferi LMS-ul
  • Cum arată statisticile cursanților și cum funcționează panoul de control

Să exemplificăm și un scenariu realist:

Să zicem că ideea cursului se bazează foarte mult pe animație 2D interactivă, altfel ți se pare ineficient să transmiți informația. Asigură-te înainte de toate că experții platformei îți oferă ajutor cu animația, în caz că nu ai propriii designeri. Apoi, într-un astfel de scenariu, asigură-te că se pot încărca sketch-urile, că se pot lăsa comentarii și adnotări și că progresul e încărcat imediat în sistem. În cele din urmă, poți cerceta dacă e posibilă funcția de download, pentru cazurile în care un cursant nu dispune de wi-fi 24/7. 

3. Definește-ți bugetul și calculează-ți costurile

Când alegi un LMS, pornești mai ales de la bugetul alocat dezvoltării tale sau instruirii angajaților. Caută o platformă care să te ajute să estimezi cheluielile printr-un calculator de estimare cost și care are estimativ pachete de prețuri pentru anumite programe standard.
Nu este de ajuns să compari două platforme pornind doar de la prețul în sine, ci ia în calcul:

  • Discounturi și pachete promoționale (poate se încadrează la nevoile tale)
  • Preț per-utilizator și care sunt reducerile pentru un anumit număr de useri activi
  • Cât costă o licență life-time, dacă ai în minte aspectul continuității
  • Cât costă o subscripție lunară sau anuală și care e mai avantajoasă pentru planul tău
  • Să nu aibă costuri ascunse, pe care trebuie să le plătești la sfârșit
  • Cât costă serviciile de design și prelucrare a materialului dacă apelezi la acestea 

Alege o platformă cu un bun, clar și eficient model de pricing, care să te ajute să îți faci o imagine clară a investiției. Numai așa îți poți construi în mod realist o strategie și niște obiective pe termen mediu sau lung. 

4. Asigură-te că merge orice format

Fiecare cursant are preferințele lui, ritmul lui, și e compatibil cu tipul lui de conținut. Fără să mai lungim discuția, acordă atenție integrării tuturor tipurilor de conținut în LMS:

  • Conținut video, audio, text
  • Conținut SCORM
  • Prezentare cu slide-uri
  • Scenarii ramificate
  • Webinarii live și înregistrate
  • Animații point-and-click
  • Grafice, tabeluri, chart-uri 

5. Fii atent la analytics

Un alt lucru căruia trebuie să-i acorzi atenție este comunicarea eficientă instructor-cursant și cum poate fi monitorizat și analizat progresul. Un tool eficient de administrator te ajută să determini preferințele cursanților, să numeri încercările de trecere a unui quiz și să vezi unde se blochează.

Ce tipuri de rapoarte îți pot fi de ajutor:

  • Raport de curs: înscrieri în curs și preluarea sarcinilor de lucru
  • Raport de user: progres, activitate, compararea performanței
  • Raport de instruire: în funcție de obiectivele setate și atingerea lor

Alege un LMS care compară atât comportamentul liniar, cât și cel neliniar. Ar trebui să îți indice care sunt subiectele preferate ale cursanților, cum se schimbă aria lor de interes, la ce subiecte se întorc, ce tipuri de evaluări le sunt pe plac etc. 

Trage linie și fă alegerea potrivită:

Pornind de la toți acești factori, fă-ți o imagine clară despre cum ar trebui să arate programul tău de învățare, fie că publici cursul pentru toată lumea, fie că se adresează unui grup specific de cursanți (angajați, parteneri, clienți) și optează pentru LMS-ul care se suprapune cât mai bine cu imaginea pe care ți-ai construit-o.