Apr 12

Cei 4 piloni ai conținutului ideal

Să vorbim puțin despre principiile pe care construiești. Despre punctul 0 al unui curs online, despre fundația materialului tău și dsepre cum pregătești terenul. Ce trebuie să reții când te apuci să creezi conținut e-learning. 

Spre deosebire de alte forme de învățăre instituționalizate, e-learningul este în întregime la latitudinea persoanei care decide că vrea să se dezvolte într-o anumită direcție. Chiar și după învățământul obligatoriu, conținutul nu este complet în mâinile cursantului. Până și la facultate sunt predate o grămadă de teorii inutile și nepracticabile. 

În e-learning, trebuie să elimini orice surplus. Fiind 100% voluntar, la liberă alegere și punând la dispoziție o gamă de cursuri, ai nevoie de un conținut de calitate pentru ca materialul tău să concureze și să devină o alegere ușoară pentru targetul tău. 

Conținutul trebuie să fie: scurt, la obiect, practic. Trebuie să tranșeze situația prin filtrul unui scenariu realist, să expună cel mai scurt traseu logic și realizabil de la punctul A la punctul B și, în final, să producă o schimbare esențială. 

Dacă numai timpul total estimat de studiu dă cursantului tău un atac de panică, poate că ar fi bine să-l mai ajustezi. Sau să tai părți întregi. Este strict necesar să fii scurt și concis. 

Dacă nu ești la prima experiență pedagogică în online, știi ce bătaie de cap necesită crearea conținutului care să provoace implicare. În funcție de aceste măsuri esențiale și criterii de bază, conținutul unui e-course poate fi alcătuit pe următorii 4 piloni: 

1. Găsește ”de ce-ul” indispensabil

În ziua de azi, toată lumea e ocupată. Timpul a devenit cel mai prețioasă resursă. Asta înseamnă că e strict necesar pentru audiență să știe dinainte ce studiază, cât va dura și cum va decurge întregul proces, dar mai ales de ce este are nevoie de acest curs.

Odată înțeles și acceptat ”de ce-ul”, implicarea lor va atinge cotele maxime ale voinței și motivației de care dispun, pentru că nu vor să rateze acel ”de ce” care i-a convins.

Din moment ce o anumită persoană a achiziționat cursul, nu vrea să irosească o investiție. Din punct de vedere psihologic, instinctul dăunător de autosabotaj scade considerabil din clipa în care acționezi concret împotriva lui.

Poate în lipsa unei investiții reale, persoana respectivă ar fi găsit un defect acelui ”de ce” propus și nu i s-ar fi părut un motiv cu adevărat bun. În schimb pus în fața faptului împlinit, adică după ce a cumpărat cursul, nu numai că nu se va mai autosabota pentru că ține la investiția lui, ba chiar va lua partea acelui ”de ce” și va ține de acel motiv până la sfârșit.

Găsește motivul esențial pentru care cursul propus de tine ar trebui să fie o alegere automată, un no brainer pentru orice vrea să se dezvolte în direcția asta.

Apoi mizează pe el și organizează-ți conținutul de e-learning în LOs (Learning Outcomes) sau obiective de învățare graduale în conformitate cu motivul respectiv. Prin aceste obiective specifice îți faci audiența să se simtă mereu cu un pas mai aproape de scopul final.

Altfel își vor pierde motivația dacă le dai de înțeles că schimbarea o vor simți abia la sfârșit. Oamenii nu cred sau nu vor mai crede în promisiuni dacă nu le văd materializându-se în fața ochilor lor, și este și normal să fie așa.

După de ce, ai grijă să răspunzi și la întrebările ce, cât și cum. Ce înveți, cu ce scop bineînțeles, despre asta am vorbit, cât timp va dura pentru ca audiența să poată cântări dacă merită să nu investit timpul, și cum va decurge, pentru a putea cântări dacă e un obiectiv realist pentru ei. 

2. Găsește suportul online pentru cursul tău

La ce ne referim aici? În principal, găsește o platformă E-learning care să-ți susțină efortul, să-ți promoveze produsul și să-ți pună la dispoziție o echipă care să-i confere cursului tău un design actual, relevant, captivant și eficient din punct de vedere pegagogic.

Nu în ultimul rând poți apela la un designer instrucțional care să-ți trieze informația în cel mai avantajos mod. Un designer instrucțional sau un SME (Subject Matter Expert) e mai mult decât un suport tehnic, el înțelege metodele și conținutul tău și îl poate organiza eficient și adaptat la nevoile fiecărei audiențe, fără să-ți denatureze concepția și stilul propriu. 


Per total, echipa de specialiști a unei platfome E-learning te poate ajuta cu servicii precum:

  • Concept scenariu
  • Filmare parte teoretică
  • Filmare parte practică
  • Înregistrare voce
  • Editare video
  • Animație 2D
  • Clip promovare
  • Suport de curs
Pe lângă toate acestea, platforma în sine este un avantaj. Poți încărca în LMS (Learning Managemnt System), adică în spațiul virtual dedicat cursului tău, conferințe ZOOM, suportul de curs și toate materialele auxiliare de care ai nevoie. 

3. Creează o strategie de învățare intuitivă

Valoarea cursului nu e dată doar de conținutul în sine, cât și de structură. Grupează de la început ideile similare în module și ordonează lecțiile din modul în funcție de dificultate și de logica acțiunii, astfel încât întregul material să capete unitate.

Cel mai important este să-ți triezi contentul pe baza caracteristicilor comune. Gruparea ideilor pe categorii conferă mai întâi de toate un confort vizual cursantului. Este foarte important să se simtă ghidat în permanență și câștigă timp pentru că poate reveni mai ușor la un anumit aspect.

Dacă te apuci de crearea unui curs online, probabil ești foarte capabil pedagogic și știi deja că primul modul trebuie să includă cunoștințe de bază, să-ți ”echipezi” audiența cu cea mai scurtă și la obiect concepție despre fenomen, iar apoi să te axezi mai mult pe practică.

Dar nu despre structura tehnică a conținutului în sine vorbim acum, fiindcă am abordat de multe ori acest subiect (de o importanță majoră, de altfel), ci despre metaconținut, despre ceea ce nu se vede, dar se simte atunci când parcurgi cursul. Adică despre psihologia cursantului.

El trebuie să fie ”răsplătit” suib diferite forme după fiecare lecție sau după fiecare mini realizare. Asta înseamnă atât o bulină albă sau orice altă formă de gratificare simbolică într-un fel de clasament al cursului, dar și o răsplată reală, adică mulțumirea de sine și conștientizarea importanței aptitudinii pe care și-au dezvoltat-o în urma lecției. 

4. Abordează toate stilurile de învățare

De ce? Pentru că fiecare învață diferit. Trebuie să satisfaci receptorii cognitivi ai fiecărui cursant în parte și să oferi un conținut cât mai variat. Să vedem care ar fi categoriile de cursanți după criteriul formulei psiho-pedagogice la care sunt mai receptivi:

  • Cei care memorează mai degrabă vizual, prin grafice și schematici
  • Cei care se descurcă mai ușor dacă pun direct în practică, caz în care le trebuie scenarii realiste în care să se implice direct
  • Cei care au memorie excelentă și funcționează teoretic, deci preferă textul
  • Cei care au nevoie de un curs interactiv cu metode de joc
  • Cei care au durata atenției mică și se pot implica doar în micro learning
  • Cei care se raportează mereu la ceilalți și au nevoie de comunicare, situație în care trebuie să le pui la dispoziție o comunitate de învățare și social learning
Ca să nu mai spun că de fapt toate aceste categorii sunt doar niște preferințe, dar în esență fiecare învață cel mai bine când variază toate aceste metode, conform piramidei lui Maslow. Nu înseamnă că împarți conținutul sau că îți fragmentezi audiența, ci din contră, că te ocupi de fiecare latură a fiecărei persoane.

Testează ce informație trebuie prezentată cum. Cel mai important lucru este să nu variezi la întâmplare, ci să descoperi ”codec”-ul perfect și natura fiecărei lecții sau părți de lecții. Unele nu pot fi prezentate altcumva decât text, altele merg perfect grafic, alte idei își ating potențialul printr-un tutorial basic de 2 minute.