May 10 / EduWeb

Ce înseamnă Social Learning?

Să vedem ce presupune conceptul de social learning și cum poate fi aplicat în sesiuni de training remote, în workshopuri, într-un LMS (sistem de gestionare a învățării) și, în general, în e-learning.

Omul încă este așa cum l-a numit Aristotel acum peste 2000 de ani: un animal social. Componenta socială și traiul în comunitate este pilonul dezvoltării umanității. Observația lui Aristotel stă în picioare și în ceea ce privește educația sau învățarea unor noțiuni de specialitate, fiind dovedit că omul învață mai bine în comunitate. 

La scară mult mai mică, rezumându-ne la e-learning, observăm că învățarea cu aspect social acoperă niște nevoi esențiale.  

Odată cu pandemia și cu tranziția spre online, studiul exclusiv individual a luat amploare, ceea ce nu este un lucru rău, dimpotrivă, oferă o flexibilitate de care înainte nu aveam parte. Dar nu trebuie pus semnul egal între e-learning și studiu individual. Nu sunt sinonime, întrucât există social leaning eficient și în online, integrat într-un LMS sau într-un program de training remote. 

Ce este și ce presupune social learning-ul?

Studiul cu activitate socială este o tactică de predare și de învățare atestată nu doar de bătrânul Aristotel, ci de mulți savanți cognitiviști.

Sesiunile de upskilling și reskilling, alături de celelalte e-courses de specialitate, nu mai sunt o formă de învățare izolată, complet individuală, ci implică grupe, echipe, comunicare sau chiar o comunitate de învățare.

Oamenii învață mai bine când își împărtășesc cunoștințele, experiențele, când acumulează și experimentează împreună. Informația e memorată mai ușor și mai eficient când te raportezi la un coleg. Cursanții își pot observa unul altuia acțiunile și consecințele acțiunilor, iar în funcție de ele, pot ajunge mai repede la anumite concluzii.

Pornind de la premiza că nu suntem niște recipiente de informații, socializarea este un factor foarte important atunci când ne setăm un obiectiv de studiu, astfel încât capacitatea cognitivă, mediul de învățare și aspectul comportamental să fie bine acordate și coordonate. 

Cum adică social learning? Ca la școală?

Da și nu.

Da, în sensul că există o comunitate de învățare și fiecare elev / cursant trece prin aproximativ același proces didactic, cu aceleași provocări, cu activități și experiențe comune, pentru ca în fața testului, efortul lor să fie validat prin același tip de evaluare. Ca principiu, e cam la fel.

Nu, în sensul că într-un LMS care dispune de social learning, comunitatea de învățare e fondată pe interese mai specifice, nu aleatorie sau pe o bază superficială cum este o sală de clasă, unde elevii nu își pot alege colegii, iar schimbările pe care și le doresc diferă uneori destul de mult.

În e-learning, comunicarea este fix atât cât ai nevoie, poți petrece ore pe un forum de specialitate sau poți intra 5 minute doar ca să pui o întrebare, urmând ca apoi să verifici răspunsurile primite de diverși useri și să compari experiențele celorlalți.

Deci social learning-ul are niște temeiuri mai mature, este o alegere voluntară și calculată, bazată pe dezvoltare concomitentă, dar nu co-dependentă. Social learning ideal înseamnă ca fiecare să-și aducă aportul și să împărtășească experiențe în aceeași măsură în care culege informații. 

Social learning în training remote

Când antrenezi echipe remote, accentul este pus pe ”echipă”. Interacțiunea este, deci, pe primul loc, pentru că nu informația în sine e prioritară, ci cultura companiei. Doar așa se poate crea unitate și niște reguli nescrise care facilitează dezvoltarea concomitentă a tuturor membrilor.

”Company culture” este prioritară procesului de ”upskilling”, adică învățarea efectivă a utilizării unei aplicații sau a unei metode de lucru, ușurând în același timp dezvoltarea individuală.

De aceea este foarte importantă socializarea în procesul de învățare. Dar și mai important, și din păcate multe companii nu pun preț pe detaliul acesta, este să incluzi și managerul în programul de comunicare al echipei. Managerii nu trebuie lăsați într-o bulă separată, ci să fie parte a modelului de social learning aplicat. Altfel nu poate exista un leadership eficient.

Și încă un lucru. Nu forța componenta socială mai mult decât e cazul. Nu-i face să interacționeze artificial, adică mai mult decât ar interacționa în mod normal dacă ar lucra de la birou. Nu încerca să construiești o colaborare între echipe / departamente care în mod normal nu au proiecte comune și nu au de ce să lucreze împreună. Socializarea în e-learning nu trebuie adăugată la întâmplare, ci pe fondul învățării eficiente, acolo unde poate îmbunătăți rezultatele. 

Aplică social learning în LMS sau training

Un LMS (Learning Management System) este o platformă care oferă numeroase avantaje pe lângă suportul de curs, precum: discuții tip forum, clasamente, gamification sau învățare interactivă sub aspect de joc, simulări ale unor scenarii realiste, sau comunicare directă prin ZOOM, toate sub îndrumarea lectorului sau a instructorului.

Astfel, LMS-ul devine un hub social de învățare. Cursanții pot discuta și se pot ajuta în înțelegerea anumitor concepte. În plus, formurile sau debate-urile ZOOM nu sunt importante doar pentru FAQ (întrebări adresate frecvent), ci și pentru dezvoltarea gândirii critice. 

Valabil pentru toate tipurile de conținut:

  • dacă organizezi, în calitate de instructor, sesiuni de training via ZOOM, e de preferat să lași participanții să folosească chatul în loc să monopolizezi discuția.

  • dacă le oferi cursanților microlearning prin videouri scurte care se ocupă de un obiectiv specific și singular, încurajează-i să folosească secțiunea de comentarii.

  • pentru gamification, concursuri, clasamente, adică pentru partea cea mai interactivă a trainingului, lasă-i să concureze, să-și personalizeze ”avatarul de joc” și să-și dezvolte spiritul competitiv.

  • pentru modulurile de lungă durată care necesită o abordare complexă, crează o structură de ”partener de studiu” cu sarcini de grup.

În concluzie, setează un mediu de studiu provocator unde cei care învață de acasă să poată comunica atât în timp real, cât și să interacționeze desincronizat. Scopul principal este să-i faci să simtă că studiază în ritmul propriu, dar nu și pe cont propriu.