Mar 28

Ce-i face pe oameni să cumpere cursuri online?

Întrebarea completă este:

De ce se vând atât de bine cursurile online dacă pe internet există atâta informație și atât conținut la liber? De ce nu ne putem culege informația gratuit? De ce nu putem învăța singuri ce avem nevoie la momentul respectiv? Nu suntem născuți după ultima ploaie, folosim internetul de mulți ani de zile și suntem îndeajuns de precauți încât să ne alegem sursele corect. 

Și totuși, există câteva răspunsuri evidente:

  • Delimitarea surselor de încredere de cele false nu este îndeajuns pentru a ne alege efectiv cea mai bună sursă, cea mai specifică, cea mai organizată, cea mai potrivită nouă.

  • Putem să ne mințim că nu e mare filozofie, dar în realitate e dificil să fii autodidact; e extrem de complicat să-ți impui un program de învățare, să-ți alegi task-urile singur, să-ți dai obiective precise, să nu procrastinezi și să te motivezi constant.

  • Prin e-learning putem avea acces la un conținut premium, la niște strategii testate și verificate, dar mai ales la instructorul / profesorul care se află deja unde tinzi să ajungi și tu, iar te poate consulta și îndruma când te afli în impas.

  • Cursurile online sunt un fenomenal time-saver; economisești incredibil de mult timp și ajungi mai ușor de la destinație; internetul e mare și te poți împotmoli ușor în el, dar un astfel de curs îți oferă un parcurs facil și de multe ori captivant.
Acestea ar fi pe scurt cele 4 motive. Dar nu le lăsăm ”pe scurt”. Mai bine să le luăm pe fiecare în parte și să punem lucrurile în balanță, să dăm sens cuvintelor care constituie deviza cea de toate zilele a e-learningului, și anume: transformation, not information

1. Organizarea este cheia

Am început prin a spune că nu e de ajuns delimitarea surselor false de cele de încredere. Cumpărăm cursuri online nu pentru obținerea unor cunoștințe teoretice pe care le putem culege din zbor, ci pentru un conținut de calitate. Așadar, după autorizare, vorbim de organizare.

Asta înseamnă să vinzi transformare, nu informație. Oamenii nu vor cât mai mult content de consumat, dimpotrivă, vor să ajungă din punctul A în punctul B cât mai repede cu putință. Tocmai în asta constă problema. Oamenii sunt copleșiți de informație, nu duc nicidecum lipsă de ea. Iar durata atenției lor scade pe măsură ce dau de content inutil.

Degeaba găsești un milion de rezultate în urma unui search pe google, dacă niciunul nu vine cu o analiză corectă și o soluție facilă a problemei tale. Nu vorbim de o problemă tehnică ușor de rezolvat, ci de o situație complexă la care nu se poate răspunde monosilabic, ci printr-un sistem bine pus la punct.

Oricine e familiarizat sau a cochetat cu e-learningul poate confirma că organizarea, structura profesionistă a unui curs, obiectivele setate corect și tehnicile psiho-pedagogice relevante sunt elementele care aduc cu adevărat schimbarea. În fond, acesta e obiectivul principal al unui lector, să adune la un loc cel mai relevant conținut posibil și să-l facă digestibil și captivant pentru audiența sa. 

2. Responsabilizarea în urma achiziției

E simplu. Dacă cineva alege să cumpăre un curs online și sunt banii lui în joc, automat ia cursul mai în serios. Îl parcurge cu atenție, chiar de mai multe ori și revine la el de câte ori e nevoie. Nimeni nu-și bate joc de propria investiție, iar asta duce la rezultate mai performante.

De aceea, când ești autodidact, nu ești întru totul convins că ceea ce urmărești merită și poți găsi ușor scuze pentru ritmul ineficient de învățare. Pe când un e-course te ajută să te angajezi într-un proces și să acționezi în consecință. 

3. Accesul exclusiv

Oamenii aleg cursurile online nu doar pentru materialul în sine, oricât ar vorbi acesta de la sine și oricât de autosuficient pare, ci și pentru a-și câștiga beneficiul comunicării directe cu lectorul sau instructorul lor. Uneori își aleg cursul tocmai pentru profesor, pentru personalitatea lui și compatibilitatea cu el.

Până la urmă, încrederea se construiește prin persoane. Consultațiile in-person sunt un mare avantaj, te simți ajutat. Chiar și cu cel mai fascinant curs în fața ochilor, îți scad forțele sau încrederea de sine dacă simți în permanență că ești de unul singur.

Totodată, ai acces și la ceilalți cursanți, la experiențele lor, intri într-o comunitate de învățare și poți menține legătura cu ei încă mult după terminarea stagiului de pregătire. Porniți cu toții pe același drum, intrați împreună pe aceeași piață, vă sfătuiți, creșteți împreună și, de ce nu, vă puteți uni forțele într-un proiect comun.

Lucrul acesta se poate face prin grupuri private de Facebook, conferințe live pe Zoom cu profesorul și cu grupa de cursanți în care doar discutați obiective și puneți întrebări, diverse forumuri sau chiar în LMS-ul (sistem de gestionare a învățării) care reprezintă platforma cursului. 

4. Economisirea timpului

Oamenii cu adevărat de succes înțeleg că timpul este cea mai prețioasă resursă. Un curs online înseamnă cea mai scurtă metodă de a învăța eficient o formulă de lucru / un software sau de a-ți dezvolta în cel mai scurt timp un skill-set. O structură bună înseamnă să elimini orice surplus, orice informație redundantă, iar esențialul să-l organizezi cât mai ușor de consumat.

Asta face un curs bun și un profesor cu experiență și cu simț psiho-pedagogic bine dezvoltat. Ca să revenim la prima întrebare a acestui articol, da, poți învăța singur și gratuit dacă ești o persoană cu adevărat stoică, dar în cât timp? Cât de repede vei ajunge la obiectivul final? Și de câte ori îți vei prelungi deadline-ul autoimpus? Ca să nu mai vorbim de... câte ori îți vei da seama că mergi în direcția greșită pentru a te întoarce la ultimul check-point?

Poate dura ani de zile să înveți de unul singur, dacă îți cauți singur materialul. Lasă pe cineva specializat să facă asta pentru tine și poți ajunge unde îți dorești în doar câteva săptămâni.

Ca o concluzie, valabilă atât pentru instructori, cât și pentru cursanți: prețul unui curs se stabilește strict în funcție de schimbarea pe care o produce, de environmentul și entertainmentul creat de-a lungul parcursului, de lejeritatea și diminuarea stresului cu care ajungi din punctul A în punctul B, practic de calitatea conținutului, nu de cantitatea acestuia. 

Asta înseamnă că:

  • în calitate de lector, nu trebuie să scazi prețul dacă nu scazi valoarea; e dezirabil să facilitezi și să cureți materialul în loc să-l încâlcești; nu decide prin comparație cu un curs de durată mai mare pe aceeași temă, din contră, lumea vrea să economisească timp.

  • în calitate de potențial cursant, se aplică următorul paradox: nu te lăsa păcălit de ”sentimentul că ești păcălit” dacă dai o sumă de bani pe un conținut aparent redus; fă un scurt research, citește review-uri, întreabă oameni, eventual urmărește profesul pe social-media și sigur vei alege ce e cel mai convenabil pentru tine.