Jul 7 / EduWeb

Avansează cu E-learning Rapid

Avansează cu E-learning Rapid

Sau avansează rapid cu E-learning! Termenul de rapid devine asociativ și poate fi plasat oriunde în propoziție. Cu toate astea, sunt două lucruri ușor diferite, pentru că E-learningul Rapid este un concept nou, o tactică de training online și upskilling incredibil de pragmatică.

E-learningul în sine e un stil rapid și eficient de învățare, fapt pentru care poți avansa și dobândi abilități rapid folosind o platforma de e-learning, dar procesul poate accelera încă și mai mult.

Noțiunea de E-learning Rapid s-a dezvoltat ca o consecință a testării modelelor de educație și instruire. Vom vedea imediat ce înseamnă. Chiar dacă pare logic, conceptul poate induce ușor în eroare. Drept dovadă, oamenii se pot gândi la variante precum: 

  • Transformarea unui PowerPoint în E-learning prin folosirea tool-urilor specializate
  • Dezvoltarea și crearea design-ului mult mai rapid pentru cursurile online
  • Dezvoltarea și crearea design-ului mult mai ieftin pentru cursurile online
  • Publicarea unui curs online cu un design instrucțional foarte redus sau deloc 

Deci ce este și ce nu este Rapid E-learning?

Cum spuneam, deși răspunsul se găsește în însuși termenul de ”rapid”, acesta poate fi înțeles în mai multe feluri și asta poate cauza confuzie.

Pentru unii, înseamnă grăbirea conceperii unui curs online folosind tutoriale storyboarding (planificare vizuală cadru cu cadru) sau prototyping (transpunerea ideilor într-o interfață digitală), iar pentru alții, înseamnă pur și simplu un training foarte sumar.

Dacă te gândești că Rapid E-learning este un shortcut al întregului proces, ai și n-ai dreptate în același timp. Hai să vedem mai exact în ce situații e valabil acest lucru:

  • NU este o scurtătură când vorbim de generarea efectivă a conținutului, pentru că nu pot exista scurtături în depunerea și dozarea efortului realizării unui curs.

  • Este o scurtătură în ceea ce privește experiența cursantului, astfel că el va beneficia numai de conținutul strict necesar care îl ajută să-și îndeplinească obiectivele actuale. 

    Rămânând în registrul ”ce este și ce nu este E-learningul Rapid”, hai să asociem conceptul cu alți termeni cu care suntem deja familiarizați: 

  E-learning Rapid = Microlearning contextual (Intensiv)

La baza celui mai practic tip de e-learning stă microlearning-ul contextual. Nu vorbim doar de segmentarea obiectivului final în obiective specifice, ușor de atins, ci și de ordinea pragmatică a acestor obiective pentru îndeplinirea sarcinilor pe termen scurt și mediu.

  E-learning Rapid ≠ Proiect pe termen lung (Extensiv)

Cum am spus mai devreme, acest tip de e-learning excelează în îndeplinirea imediată a sarcinilor de lucru. El nu poate fi proiect pe termen lung, întrucât introducerea și specializarea într-un domeniu nou necesită un drum lung și un parcurs mai degrabă extensiv. 

Cu ce se identifică E-learningul Rapid?

1. Model de E-learning customizat, rapid și eficient

Acest model servește, printre altele, la instruirea unei echipe mari sau foarte mari de angajați ce au deadline-uri stricte. Am văzut mai devreme în ce situații trebuie implementată o astfel de instruire, iar mai departe vom vedea și alte avantaje ale e-learningului rapid.

Ca regulă de bază, un astfel de model conține teorie spre 0% și are aplicabilitate 100%. Este un model pragmatic, mai ales pentru conținut care trebuie adaptat constant. Nu merită să investești energie într-un conținut care are o natură schimbătoare sau într-o aplicație pe care o folosești un timp foarte limitat.

Nu în ultimul rând, un astfel de program rapid este mult mai ușor de tradus în limbi străine, în caz că diversitatea domină mediul organizației tale și ai nevoie să uniformizezi un ghid practic. 

2. Economisire a timpului și a resurselor

Cum e posibil? Prin:

  • Eliminarea oricărui surplus și detașarea de tot ce nu este strict necesar
  • Valorificarea și comprimarea ideilor esențiale în conținut audio-vizual
  • Folosirea tool-urilor specializate, a platformelor de e-learning și a șabloanelor
  • Aderarea la gamification, folosind un model interactiv și agil de învățare 

3. Sincronizare cu obiectivele de business

În special în mediul corporate, performanța primează, iar asta înseamnă, printre altele, ca obiectivele de învățare să coincidă cu obiectivele companiei.

În special pentru noii angajați care au experiență în spate și nu trebuie să ia totul de la zero, un astfel de training rapid îi ajută să fie productivi din prima zi. E-learningul Rapid nu prevede doar dezvoltarea angajatului pentru a fi productiv pe viitor, ci îl face eficient încă din primul moment, indicându-i sarcinile de lucru necesare și aclimatizându-l cu modul de lucru. 

4. Economisire a timpului pentru întreprinderile mici și medii

Multe dintre aceste întreprinderi nu se ocupă în mod direct de instruirea angajaților, de creșterea și dezvoltarea forței de muncă, iar când o fac, nu sunt de regulă implicați în design-ul și development-ul unui curs online sau al unui LMS (Learning Management System).

Poate nu există o echipă L&D (Learning and Development), iar departamentul de Resurse Umane nu este îndeajuns de dezvoltat încât să conceapă sau să preia un program complex de instruire online. Aici intervine E-learningul Rapid, cu care se pot familiariza ușor și astfel de companii.

Deși complexă în esență și aplicată cu la fel de multă ingeniozitate de designerii instrucționali, formula de E-learning Rapid pare o metodă simplificată, ușor de stăpânit și înțeles. În felul acesta, și SME (Small and Medium-Sized Enterprises) pot folosi o platformă de e-learning, pot avea acces la tool-uri și pot primi review-uri în funcție de care sugerează schimbări.

Cu ce NU se identifică E-learningul Rapid?

1. Un model de E-learning superficial care compromite calitatea

De ce poate avea cineva prejudecata asta? Din cauza convingerii că nu pot co-exista reducerea cheltuielilor, economisirea timpului și calitatea. Dar acest lucru este departe de adevăr, pentru că e-learningul rapid se bazează pe principii solide de design instrucțional:

  • Se înlătură doar conținutul care nu are efect imediat
  • Strategiile instrucționale se aleg în funcție de tipul de audiență
  • Prototipurile sunt testate anterior
  • Conținutul este atent analizat de către echipa de development pentru a se asigura că e sincronizat cu obiectivele organizației
  • Se ține cont de profilul psihologic și de nevoile fiecărui cursant 

2. Cursuri monotone fără interactivitate sau implicare

Deși e-learningul rapid nu propune un grad mare de complexitate, pentru că lucrul acesta consumă timp și cheltuieli, nu înseamnă că interactivitatea lipsește.

În realitate, creativitatea și implicarea nu sunt mereu sinonime cu activitățile și interacțiunile complexe, ci sunt rodul așa numitului ”new-age learning”, ale cărui strategii se potrivesc cu conceptul de Rapid E-learning:

  • Storytelling simplu, cu un singur fir narativ, dar destul de interactiv și comprimat cât să capteze atenția audienței
  • Icebreakers, adică elemente media care să le dea curajul să înceapă și să-i introducă în temă în cel mai scurt timp posibil
  • Avataruri care să corespundă cu funcția pe care o au la job
  • Recompense care să le mențină motivația și dorința de a excela